پروژه موزه یخی

پروژه موزه یخی

ایده ی موزه یخی

یخچال‌ ها ترکیب قدرتمندی از عناصر طبیعی و پدیده‌ ی آب و هوایی هستند. ایده ی موزه یخی مبتنی بر ترکیب نیروهای پایه و عناصر اولیه ای است که چالش میان یخ، سنگ، آب، هوا در مقابل چشمان ناظر به نمایش گذاشته است و این طور به نظر می‌رسد که به آهستگی و به آرامی حرکت کرده است. غنای بصری چنین مجموعه ی منحصر به فردی با توجه به قوه ی گرانش زمین به تصویر کشیده شده است.از آن جمله‌اند اشکال ساده ای که در ایده ی این موزه انتخاب شده است: سطوح افقی با بام‌های شیب‌دار و منشورهای عمودی برای برج‌ ها. در ایده ی موزه یخی ، برخورد و همپوشانی احجام دستاورد مکانیابی عملکردهایی است که بایستی جایگذاری شوند. فضاهای داخلی سلسله مراتبی از برخورد احجام و چیدمان فضای داخلی است. ساختمان از مصالحی ساخته شده که ارزان و قابلیت به راحتی سرهم کردن دارند.

مشخصات طرح موزه یخی

راهروی بزرگ یکی از مهم‌ترین مشخصات طرح این پروژه و ترکیب بندی است که بازدیدکنندگان را به سوی غرفه های نمایش هدایت کرده است. در امتداد حجم نواری افقی، نماهای اریب شده از جنس فولاد ضد زنگ و با روزنه‌ های شیشه ‌ای بزرگ ساخته شده است. در مقابل ساختمان اصلی موزه یخی سه برج عمودی با دیوارهای شیب‌ دار وجود دارد که حس پویایی را با چنین هندسه ای القا کرده است. این برج‌ ها شامل دستشویی های عمومی، تسهیلات خدماتی برای کارکنان و آشپزخانه است. برنامه ی فیزیکی موزه که در سه پاویون به نمایش گذاشته شده است دارای مدل ها، ویدیو های تعاملی، انفورماتوگرافی و دیوارنماهایی از یخچال های طبیعی و جغرافیا، تاریخچه و تحقیقات علمی است تا برای مخاطب قابل درک باشد.

سامانه ی ساخت موزه یخی

دو سامانه ی ساخت این موزه عبارت است از: اول قاب های فلزی پوشیده شده از ورقه های فلزی برای پاویون ها و ساختمان اصلی، و دوم- دیوارهای باربر که از هسته ی پلی استایرن، با شبکه فلزی و پوسته بتنی است که برای برج ها و طبقات زیرزمینی استفاده شده است. فضای داخلی پاویون ها پوشیده شده از تخته های گچی با عایق حرارتی فایبرگلاس است. قاب های پنجره آلومینیومی و دو جداره است. کفپوش طبقات موزه از جنس بتن است، به جز حمام ها و آشپزخانه که از کاشی های سرامیکی استفاده شده است.

فرآیند طراحی موزه یخی

در طول فرایند طراحی و ساخت موزه یخی، تیم معماری تصمیم داشتند که تاثیر ساختمان بر محیط زیست را به حداقل برسانند. هر پاویون در سطح طبیعی زمین ساخته شده است،‌ حداقل نیاز به حفاری بوده و زمین اطراف ساختمان این پروژه دست نخورده باقی مانده است. هیچ محوطه سازی به جز جاده های خاکی که از بزرگراه به ساختمان متصل شده طراحی نشده است. چیدمان شعاعی حجم ها سبب شده تا تاثیر بادهای بر ساختار اندک باشد. کاربرد سازه ی فلزی سبک سبب شده تا از هم باز کردن سازه در زمان ممکن امکان پذیر شود.

معماران:سانتیاگو کوردیرو و پابلو گویرالدس
مکان:آرژانتین
مساحت:۳۵۰۰ مترمربع
سال ساخت پروژه:۲۰۱۰

#Argentina #musuems #library #4sooarc
#آرژانتین #موزه #کتابخانه #چارسوی_معماری