معماری یتیم خانه

طرح معماری یتیم خانه

هر سال تعداد زیادی کودک در خیابان ها تنها رها می شوند به سبب مشکلات اقتصادی و اجتماعی و مکانی که کودکان را نگهداری می کنند یتیم خانه است. مرگ والدین، مشکلات فیزیکی و روانی والدین،‌ جدا شدن پدر و مادر و مشکلات مالی برخی از مهم ترین دلایل برای زندگی کودکان در یتیم خانه است. تجارب فضایی و روانی محیطی در کودکان در یتیم خانه بسته به سن، جنس و رویدادهای گذشته زندگی متفاوت است. فشار روانی محیطی چیزی است که کودکان را ضعیف و بی پناه و فقدان سازگاری با محیط سبب ضعف در کنترل می شود و به طور مدام در معرض فشار قرار گرفتن سبب برانگیختن تحریک هایی می شود که می تواند آسیب های فیزیکی، ذهنی و روحی بر فرد داشته باشد. معماری به عنوان رشته ای که کیفیت محیطی و فضایی برای مردم تعیین می کند.

پایان نامه معماری یتیم خانه برای کودکان بی سرپرست

طراحی بایستی توجه به نیازهای کودکان بی سرپرست باشد تا به سامانه های بهینه و مورد دلخواه دست پیدا کرد و نتایج منفی مکان های یتیم خانه را از بین ببرد- دستیابی به الگوهای طراحی استاندارد با توجه به اقلیم و مصالح بومی سایت. شناخت کودکان بی سرپرست ترکیبی از جنبه های اجتماعی و فیزیکی است. رفتار و تجربه های کودک به جنبه های بیولوژیکی، محیطی و اجتماعی بستگی دارد. عدم توجه به هر یک از عوامل نامبرده می تواند بر روی جنبه های فیزیکی و ذهنی کودک تاثیر بگذارد و آسیب های جبران ناپذیری در برداشته باشد. یکی از مهم ترین مسائلی که می تواند پاسخگوی نیاز کودکان بی سرپرست در یتیم خانه باشد، فضاست. فضا و محیط می تواند بر رشد ذهنی و فیزیکی کودکان تاثیر بگذارد. معماری یتیم خانه برای کودکان بی سرپرست عبارتند از مهدکودک برای توسعه است.

پلان معماری یتیم خانه

برنامه فیزیکی پلان معماری یتیم خانه عبارتند از فضاهای خواب برای کودکان دختر و پسر در سنین مختلف، فضاهای کاری و اقامتگاهی کوتاه برای کارکنان، مکان نگهداری کودک، درمانگاه کوچک، آشپزخانه و سالن غذاخوری، فضاهای اداری و مجموعه فضاهای بازی در داخل یتیم خانه و فضای باز بیرون در حیاط. دسترسی به نور طبیعی در یتیم خانه و در معرض حداکثر نور آفتاب قرار گرفتن مهم است؛ پنجره ها و نورگیرها بایستی در معماری یتیم خانه افزوده شوند. فرم پلان معماری یتیم خانه بایستی با توجه به معیارهای طراحی برای مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست باشد که از آن جمله اند مکان بنا، فضاهای بینابین درون و برون، برنامه فیزیکی و نور روز. در طرح معماری به سبب کاهش تعامل اجتماعی و نور طبیعی بایستی از ساخت بناهای چند طبقه اجتناب کرد. ساخت بنای یک طبقه، سیرکولاسیون بهتری را ارایه کرده زیرا تعاملات اجتماعی افزوده.

پروژه معماری یتیم خانه

واقع شده در حومه روستای استان بولکمیده در بورکینافاسو، در نزدیکی شهر کوودوگو از کشورهای فقیر غرب آفریقا، پروژه معماری یتیم خانه «نومدا» مشابه مجموعه مسکونی های دهکده، پیرامون فضای بیرونی جمعی واقع شده است. این مجموعه شامل ۵ ساختمان مدولار حیاط خلوت دار، فضای غذاخوری سایبان دار در فضای آزاد، کارگاه ها با انباری و تسهیلات رختکن است. در خلال کاربری ساختمان مدولار و حیاط خلوت های خصوصی، مجموعه سطوح شیب داری ساخته شده است که به افراد کمک می کند تا فضاهای کار و زندگی پروژه یتیم خانه از هم مجزا و به صورت فردی باشند. به همین سبب معماری یتیم خانه نیازهای اولیه و حریم خصوصی کودکان بی سرپرست را تامین و امنیت و کنترل برای کارکنان ایجاد کرده است. بخش کودکان یتیم از لحاظ سن تقسیم بندی شده است. کودکان ۱-۶ ساله در مدول ساختمانی جداگانه و مجزا از کودکان ۱۲-۱۷ ساله هستند.