معرفی مختصر

معرفی مختصر وارطان هوانسیان

وی در سال ۱۲۷۵ شمسی در تبریز متولد شد. پس از پایان رساندن دوران دبیرستان، وارطان هوانسیان علاقه مند به طراحی شد و به عنوان طراح قالی در کارگاه قالی بافی آلمانی در تبریز مشغول به کار شد و سپس به تهران مهاجرت و حرفه ی معلمی را آغاز کرد. در پایان جنگ جهانی اول،‌ وی سفری به پاریس داشت و در مدرسه ی هنرهای زیبا به تحصیل در رشته ی نقاشی پرداخت، اما پس از مدتی به رشته ی معماری و شهرسازی تغییر رشته داد و در سال ۱۳۰۱ شمسی تحصیلات معماری را در پاریس به پایان رساند.

تاریخچه زندگی

تاریخچه زندگی وارطان هوانسیان

وارطان هوانسیان پس از اخذ مدرک معماری، در بازسازی خرابی‌ های جنگ در پاریس شرکت داشت. مدتی با آنری سوواژ، معمار فرانسوی، در پاریس همکاری کرد و سپس فعالیت مستقل خود را آغاز نمود. تا سال ۱۳۱۴ مقیم فرانسه بود. ‌وی پس از هفده سال به وطن برگشت و آثار ارزنده ای را در زمینه ی مهندسی عمران و معماری از خود به جای گذاشت. وی به عنوان یکی از طراحان معروف ایرانی-آمریکایی و شخصیت پیشرو در حرفه ی معماری و فلسفه زمان خویش است که از آثار معروف وی می‌توان «هتل فردوسی»، «ساختمان مرکزی بانک سپه» و « کاخ سلطنتی سعدآباد» نام برد. از دیگر آثار می‌تواند ساخت سالن های سینما نظیر «متروپل»، و سالن تئاتر «دیانا» نام برد. وی در سال ۱۹۸۲ درگذشت.

افتخارات

افتخارات وارطان هوانسیان

هوانسیان در سال ۱۳۱۴ش به استخدام اداره شهربانی درآمد.
در همین سال مقام اول مسابقه طراحی هنرستان دختران در تهران را کسب کرد.
در سال ۱۳۱۴ وارطان هوانسیان در مسابقه ی طراحی هنرستان دختران.
مقام اول را کسب کرد و قرارداد ساخت آن با وی امضا شد.
این ساختمان از ساختمان های مدرن ایران است که از لحاظ زیبایی در مقیاس بین المللی قرار دارد. وی همچنین در زمینه ی معماری و انتشارات مقالات علمی فعالیت زیادی داشت و بسیار مورد احترام بود. ولی چندی بعد، پس از آن به کار آزاد روی آورد و تا پایان زندگی در دفتر شخصی خود نزدیک به نیم قرن به فعالیت خود ادامه داد.

جوایز

جوایز وارطان هوانسیان

هوانسیان علاوه بر طراحی بناهای متعدد، در نوشتن مقالات و انتشار مجلات معماری فعال بود. وی عضو مؤسس انجمن ارشیتکت های ایران، عضو هیئت تحریریه مجله «آرشیتکت» و صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله «معماری نوین» بود که در بین سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۴ انتشار می‌ یافت.

وارطان هوانسیان
وارطان هوانسیان
فردی برجسته در کشور ایران

وارطان هوانسیان فردی برجسته در عرصه معماری بین‌المللی معاصر و علی‌الخصوص در کشور ایران است.