معرفی مختصر

معرفی مختصر توماس جفرسون

توماس جفرسون، متولد ۱۳ آوریل ۱۷۴۳ در شهر شیدول ویرجینیا، سومین رئیس جمهور آمریکا، فرماندار ویرجینیا و نویسنده بیانیه‌ی استقلال،‌ یکی از بهترین معماران آمریکایی اواخر هجدهم و اوایل قرن نوزدهم بود. وی مردی تحصیلکرده و آشنا به هنر یونان بود، در زمان تصدی خود به عنوان سفیر فرانسه با معماری نئوکلاسیک آشنا شد. تاثیر پذیرفته از معماری رنسانس ،‌ جفرسون در طراحی و ساخت‌وساز ساختمان کنگره آمریکا شرکت داشت و زمان ریاست جمهوری‌اش (۱۸۰۱-۹) به عنوان برنامه‌ریز شهری در واشنگتن نیز مشارکت داشت. طراحی‌های معمارانه وی عبارتند از خانه مانتیسلو (۱۷۶۸-۱۸۰۹)، کاپیتول ایالت ویرجینیا در ریچموند (۱۷۸۸)، و ساختمان مدرو دانشگاه ویرجینیا(۱۷۸۸)، شارلوتزویل (۱۸۲۲-۶).

تاریخچه زندگی

تاریخچه زندگی توماس جفرسون 

علاقه‌ی وی به هنر نئوکلاسیک تاثیر قابل توجهی در توسعه معماری قرن نوزدهم در آمریکا داشت. برخی دیگر از معماران آمریکایی که ترجیحات سبکی جفرسون را از لحاظ زیباشناسی دوران باستان به اشتراک گدذاشتند عبارتند از ویلیام تورنتون (۱۷۵۹-۱۸۲۸) فردی که مسئول طراحی اولین کنگره ایالات متحده آمریکا بود، بنیامین لاتروب(۱۷۶۴-۱۸۲۰) فردی که کلیسای بالتیمور را طراحی کرد و چارلز بولینچ (۱۷۶۳-۱۸۴۴) فردی که سبک طراحی فدرال وی به عنوان نمونه‌ای برای طراحی ساختمان‌های فدرال در سراسر ایالت متحده شد. در حال حاضر توماس جفرسون به عنوان یکی از افراد مهم اواخر قرن هجدهم در معماری است و مهم‌ترین شخصیت هنر آمریکایی در روزهای نخستین استقلال است.

افتخارات

افتخارات توماس جفرسون 

توماس جفرسون معماری خودآموخته است که سبک‌های مختلف هنری را از طریق مشاهده و مطالعه کتاب‌های بسیاری به دست آورده است. بیش از ۷۰۰ عدد از طراحی‌ها و یادداشت‌های وی در زمینه موضوع معماری است و حدود نیمی از آن‌ها مربوط به مانتیسلوست به نام فرد مالکی که خانه وی نزدیک چارلو‌ویل، ویرجینیاست. آغاز طراحی، ساخت و ساز و بازسازی خانه در سال ۱۷۶۸ بود و بازسازی بیش از ۴۰ سال به طول انجامید. در اکثر موارد،‌جفرسون معماری‌های سنتی و مرسوم ویرجینیا را رد کرد.

جوایز

جوایز توماس جفرسون 

هدف وی در طراحی حانه مانتیسلو بازگشت به سبک معماری رومنی و یونانی بوده است برداشتی که وی از معمار و نظریه‌پرداز قرن شانزدهم، آندریا پالادیو (۱۵۰۸-۱۵۸۰) داشته است. نمای خانه مانتیسلو دارای چهار ستون کلاسیک و نمودی ازکاربرد اصول یونانی است. در سال ۱۷۷۲ ساختمان آماده شد اما جفرسون به تغییر و افزودن الحاقاتی ادامه داد به دلیل سال‌هایی که به عنوان سفیر آمریکا در اروپا مشغول به کار شده بود با سبک معماری انگلیسی و فرانسوی آشنا شد.

توماس جفرسون
توماس جفرسون
فردی برجسته در کشور آمریکا

توماس جفرسون، متولد ۱۳ آوریل ۱۷۴۳ در شهر شیدول ویرجینیا، سومین رئیس جمهور آمریکا، فرماندار ویرجینیا و نویسنده بیانیه‌ی استقلال،‌ یکی از بهترین معماران آمریکایی اواخر هجدهم و اوایل قرن نوزدهم بود.