معرفی مختصر

معرفی مختصر هوشنگ سیحون

هوشنگ سیحون معمار، هنرمند، آموزگار و حامی دایره المعارف ایران در سال ۱۲۹۹ در تهران در خانواده ای سرشناس متولد شد. پدربزرگش میرزا عبدالله موسیقدان به نام ایرانی و عموهای وی، احمد عبادی و علی اکبر شهناز از نوازندگان معروف بودند. وی پس از اتمام تحصیلات در رشته ی در دانشکده هنر دانشگاه تهران به دعوت آندره گدار به مدت سه سال تحت نظر معمار فرانسوی «اوتلو زاوارونی» مشغول به تحصیل در رشته دکترای معماری شد. و در سال ۱۹۴۹ موفق به اخذ دکترای هنر از دانشسرای عالی هنرهای زیبای پاریس (بوزار) شد.

تاریخچه زندگی

تاریخچه زندگی هوشنگ سیحون

هوشنگ سیحون در سن بیست سالگی نخستین اثر معماری خود که بنای یادبودی بر مزار بوعلی سیناست را طراحی کرد. طراحی سایر شخصیت های تاریخی ایران عبارتند از آرامگاه عمر خیام،کمال الملک در نیشابور، فردوسی و نادرشاه که تلفیقی از دانش مدرن و سنت معماری ایران است. همچنین، طراحی ساختمان های سازمان نقشه برداری کل کشور، کارخانه نخ ریسی اخوان، کارخانه آرد مرشدی، مجتمع آموزشی یاغچی آباد، سینما آسیا، سینما سانترال، کارخانه زمزم در تهران و اهواز از جمله آثار سیحون در معماری صنعتی ایران است.

افتخارات

افتخارات هوشنگ سیحون

سیحون پس از بازگشت به ایران تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷

به عنوان دانشیار دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول به کار شد

و بین سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۷ ریاست دوره‌ای این دانشکده را برعهده گرفت.

از فعالیت‌های او در این دوره تأسیس سه رشته شهرسازی، هنرهای نمایشی (مانند تئاتر) و موسیقی بود. او همچنین سعی در تربیت دانشجویان به فرهنگ و تاریخ ایران با تشویق و بردن آنها به نقاط مختلف ایران می‌کرد.سیحون در طول سال‌های فعالیت خود عضو شورای ملی باستان‌شناسی، شورای عالی شهرسازی، شورای مرکزی تمام دانشگاه‌های ایران و کمیته بین‌المللی ایکوموس (Icomos، وابسته به یونسکو پیش از انقلاب ۱۳۵۷) بوده و به مدت ۱۵ سال مسئولیت بازسازی بناهای تاریخی ایران را برعهده داشته‌است.وی بیش از دو دهه در ونکوور کانادا زندگی کرد. او همچنین شهروند افتخاری فرانسه نیز بود.

جوایز

جوایز هوشنگ سیحون

وی به «مرد بناهای ماندگار» شناخته می شود.

و برنده جایزه بیتا در سال ۲۰۱۲ بود.

هوشنگ سیحون
هوشنگ سیحون
فردی برجسته در کشور ایران

هوشنگ سیحون معمار، هنرمند، آموزگار و حامی دایره المعارف ایران در سال ۱۲۹۹ در تهران در خانواده ای سرشناس متولد شد.