معرفی مختصر

معرفی مختصر آلوار آلتو

در میان طراحان معماران و طراحان متعدد قرن بیستمی نظیر رابرت ونتوری، جیمز استرلینگ، فرانک گری، هنس هولین، آلوار التو یکی از برترین معماران قرن بود. وی در سال ۱۸۹۸ متولد و در سال ۱۹۷۶ میلادی بر اثر سرطان درگذشت. وی معمار و طراح فنلاندی بود. کارهای وی از آن جمله اند معماری ، مبلمان، منسوجات و ظروف، و همچنین مجسمه سازی و نقاشی. وی هیچگاه خود را هنرمند نمی نامند زیرا نقاشی و مجسمه سازی را «شاخه ای از درختی می داند که تنه ی آن معماری است.». آثار اولیه آلتو همزمان با رشد سریع اقتصادی و صنعتی شدن فنلاند در نیمه ی اول قرن بیستم ساخته شده است. دوران حرفه ای وی، از سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۷۰ در سبک آثار وی بازتاب داشته است، از کلاسیسم نوین گرفته تا سبک مدرن بین المللی در دهه ی ۱۹۳۰ و سبک مدرنیسم اورگانیک از سال های ۱۹۴۰ به بعد.

تاریخچه زندگی

تاریخچه زندگی آلوار آلتو

وی در کورتان، فنلاند متولد شد. پدر وی نقشه کش و مادرش رئیس پستخانه بود. وی پس از اتمام دوره ی تحصیلات مقدماتی، درس های طراحی را از هنرمند محلی به نام جوناس هیشا یاد گرفت. در سال ۱۹۱۶، وی برای مطالعه در رشته ی معماری در دانشکده فنآوری هلسینکی به تحصیل ادامه داد. مطالعات و تحصیلات وی با جنگ داخلی فنلاند متوقف شد وی در جنگ در کنار ارتش سفید جنگید. وی اولین اثر معماری خویش را وقتی دانشجو بود طراحی کرد و آن خانه ای برای پدر و مادرش بود. پس از آن وی تحصیلاتش را ادامه داد و در سال ۱۹۲۱ فارغ التحصیل شد. در سال ۱۹۲۰، زمانی که هنوز دانشجو بود، در اولین سفر خود به گوتنبرگ سفر کرد و با معمار Arvid Bjerknes آشنا شد. در سال ۱۹۲۳، وی اولین دفتر معماری خود را تحت عنوان « آلوار آلتو » افتتاح کرد.

افتخارات

افتخارات آلوار آلتو

در اکتبر سال ۱۹۲۴، آلتو با معمار آینو ماریسو، ازدواج کرد. وی و همسرش در پروژه های متعددی مشارکت کردند که از آن جمله اند دکوراسیون سالن جشنواره در فلورانس. پس از برنده شدن در رقابت معماری برای ساختمان تعاونی کشاورزی جنوب غربی فنلاند در سال ۱۹۲۷، آلتو دفتر خود را به بندر تورکو (در جنوب فنلاند)منتقل کرد. آن ها قبل از حرکت با معمار معروف در شهر، اریک بریگمن تماس گرفته بودند و برای همکاری در طراحی با وی به ویژه نمایشگاه تورکو اعلام آمادگی کردند. آلتو خانه – دفتری را در سال ۱۹۳۵ برای خانواده اش در هلسینکی طراحی کرد؛ سپس در سال ۱۹۵۴ دفتری را در همان منظقه طراحی کرد که امروز به عنوان «موزه خانه» و سپس آکادمی آموزشی آلوار آلتو شناخته شد.

جوایز

جوایز آلوار آلتو

جوایز آلتو عبارتند از مدال پرنس ایوجن در سال ۱۹۵۴.

مدال طلا‌ی سلطنتی برای معماری از موسسه سلطنتی معماران بریتانیا در سال ۱۹۵۷.

مدال طلا از موسسه معماری آمریکا در سال ۱۹۶۳.

وی به عنوان عضو افتخاری آکادمی آمریکایی در هنر و علوم در سال ۱۹۵۷ انتخاب شد.

وی همچنین عضو آکادمی فنلاند بود و از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۸ رئیس آن بود.

از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۵۶ عضو کنگره لبن المللب معماری مدرن بود.

در سال ۱۹۶۰ دکترای افتخاری از دانشگاه علوم و فنآوری نروژ به دست آورد.

آلوار آلتو
آلوار آلتو
فردی برجسته در کشور فنلاند

آلوار آلتو در کورتان، فنلاند متولد شد. پدر وی نقشه کش و مادرش رئیس پستخانه بود.