طراحی برج چوبی تصفیه‌ آب

طراحی برج چوبی تصفیه‌ آب

ایده‌ی طراحی برج چوبی

با تقاضای روز افزون برای ساخت فضاهای عمومی در آسمان و نیاز به ارایه‌ی راه‌ حل‌ های نوآورانه‌ی محیط زیستی، استودیوی معماری DFA در شهر نیویورک، ایده‌ی طراحی برج چوبی به ارتفاع ۷۱۲ فوت از مصالح چوبی پیش‌ ساخته در پارک مرکزی نیویورک را پیشنهاد داده است که پس از ساخت به عنوان یکی از بلندترین سازه‌های چوبی جهان شناخته خواهد شد.ترکیب اصولی نظیر «معماری، تفریح، انعطاف‌پذیری و گردشگری،» در ارایه‌ی ایده‌ی طراحی برج چوبی موثر بوده است. سایت برج چوبی در پارک مرکزی نیویورک در مجاورت دریاچه‌ی صنعتی ژاکلین کندی اوناسیس خواهد بود، دریاچه‌ای به مساحت ۱۰۶ هکتار که یک هشتم کل پارک را تشکیل داده و یک بیلیون گالن آب آلوده را در بر گرفته است. در حال حاضر آب دریاچه تقریبا راکد است و دسترسی عموم به آن امکان‌ پذیر نیست. استودیوی DFA ، ایده‌ی برج چوبی را به همراه توربین بادی در محور عمودی در مرکز دریاچه در نظر گرفته است. انرژی تولید شده از توربین برای فیلتر کردن آب در فضای زیرین برج چوبی کافی است به نحوی که مردم بر روی سازه و تداومی از شبکه‌ی شهری به سهولت تردد خواهند داشت.

مصالح در طراحی برج چوبی

مصالح در طراحی برج چوبی از واحدهای پیش‌ساخته‌ای از جنس چوب پیش‌ساخته‌ی گلولام در پیرامون هسته‌ی فلزی در نظر گرفته شده است، سازه در بیرون از سایت ساخته شده و در عرض شش ماه مونتاژ می‌شود و به پایه‌ی پیش ساخته‌ی بتنی و محکم می گردد. توسط کابل‌های کششی، برج می‌تواند بسیار باریک باشد به نحوی که حداقل فضا از لحاظ سایه را اشغال کرده باشد. فرم و مصالح اولیه‌ در طراحی این برج از مارپیچ به هم پیچیده‌ای تشکیل شده است که ابعاد آن از ۴۷۵ فوت تا ۶۰۰ فوت متغیر است. ۴۲ مایل رمپ در فضای داخلی از ارتفاع ۳۷۵ فوت تا ۵۰۰ فوت در هم پیچیده شده است. مصالحی شفاف پوشش خارجی برج چوبی را در برگرفته است به نحوی که رمپ مارپیچ را تا ارتفاع ۵۰۰ فوتی پوشش داده است. تخلل در مصالح نما‌ی برج چوبی سبب قابل رویت بودن مردم و رمپ از زمین،‌ و دید هوایی برای بازدیدکنندگان به سمت شهر و پارک‌ از بالا شده است.

جایگاه توریست در طراحی برج چوبی

از جمله جاذبه‌های توریستی برج چوبی، سکوی تماشایی به عرض۵۶ فوت است.
که دید ۳۶۰ درجه به سمت شهر و دیدها‌ی داخلی به عناصر کاربردی هسته‌ی مرکزی ایجاد کرده است.
توربین بادی ۱۰۰ فوت بالاتر از سکوی تماشا قرار گرفته است.
با پایه‌ی نورپردازی به طول ۱۱۲ فوت که کلاهک برج را تشکیل داده است.
بنا به گفته‌ی طراح برج چوبی، «طرح مایه‌ی و جاذبه‌های توریستی برج چوبی سبب شده.
که فراتر از مرزهایی که در شهر وضع شده حرکت کنیم.
به طور مثال، تراکم شهری، سایت‌های تاریخی و آسیب‌های محیط‌‌زیستی.». همچنین « طراحی برج چوبی پارک مرکزی نیویورک دارای پتانسیل بالقوه برای الگوی شهری است تا بتواند زیرساخت‌های موجود را تقویت کند و دیدگاه‌ها نسبت به فضاهای عمومی شهری را ارتقا دهد.»جاذبه‌های توریستی برج چوبی به عنوان جدیدترین طرح‌های پیشنهادی در شهر نیویورک شناخته شده است.