اصول اولیه طراحی برای معماری خلاق

اصول اولیه طراحی برای معماری خلاق

چگونه معماری خلاق شویم؟

به یک اتاق نشیمن، آشپزخانه، و یا فضای اداری وارد می شوید و با خودتان فکر می کنید وای، این اتاق از هر نظر زیباست یا چه کانسپ طراحی عالی دارد؟ اگر پاسخ منفی است معماری خلاق شکل نگرفته است. شاید شما یکی از کسانی باشید که به جزئیات یا زیبایی شناسی کمتر توجه می کنند. اگر جواب شما مثبت است، احتمالا بدین دلیل است که شما به نوعی طراحی و معماری را تحسین می کنید. در هر صورت، عناصر زیبایی شناسی به طور مداوم زندگی روزمره ما را احاطه کرده اند حال آنکه ما انتخاب می کنیم که به آن ها توجه کنیم یا نه.

طراحی داخلی در معماری خلاق روز

هنگامی که به طراحی داخلی می رسد، عناصر بسیار زیادی وجود دارند که گرد هم آمده اند تا چیزی زیبا و منحصر به فرد را خلق کنند. مبتکران AE فعالیت می کند تا فضاهای داخلی را طراحی کنند که به میزان قابل توجهی زندگی، کار، و منابع مورد استفاده آنها را بهبود می بخشد. اگرچه هر کس نظری متفاوت در مورد طراحی دارد، این موارد ۴ اصل مهم و مشترک برای طراحی داخلی پایه هستند.

اصل اول تعادل در معماری خلاق

ترتیب و تعادل اشیاء فیزیکی برای طراحی داخلی ضروری است. لازم است که به یک خانه یا دفتر به عنوان یک ماهیت کامل بیندیشیم. ما در سنین جوانی می آموزیم که تعادل تقریبا در همه چیزهایی که می بینیم یا انجام می دهیم مهم است. بدون آن، همه چیز تمایل به یه وری رفتن دارند. یک فضای طراحی داخلی نامتعادل می تواند ناراحت کننده و نگران کننده باشد. تعادل بصری است با توزیع وزن بصری اشیاء در درون فضا بدست می آید تا بتواند حس نسبت را محقق کند. در دنیای طراحی داخلی، انواع مختلفی از تعادل وجود دارد.

تعادل متقارن معماری خلاق محور منعکس

۱-تعادل متقارن زمانی حاصل می شود که اشیاء در امتداد یک محور مرکزی منعکس یا تکرار شده باشند.

۲-تقارن در طراحی داخلی بسیار متداول است.

۳-می تواند معرف آرامش و ثبات باشد.

۴-اما می تواند کهنه و خالی از نوآوری نیز تلقی گردد.

۵-همه این ها به این بستگی دارد که شما چگونه به آن نگاه کنید.

۶-تعادل نامتقارن مربوط به وزن بصری اشیاست.

۷-با تعادل نامتقارن، هنوز هم یک نقطه یا خط مرکزی یافت می شود.

۸-اما مبلمان متفاوتی برای ایجاد تعادل مورد استفاده قرار می گیرد.

۹-مبلمان باید در توده یا فرم مشابه باشند.

۱۰-در فاصله برابر از نقطه مرکزی واقع شوند.

۱۱-تعادل شعاعی از مرکز شروع می شود و معمولاً دایره است.

۱۲-این نوع تعادل شامل توزیع چیدمان اشیاء حول یک نقطه مرکزی است.

۱۳-به سمت داخل یا خارج گسترده می شود.

اصل دوم وحدت در خلاقیت در معماری خلاق

این عنصر همان چیزی است که کل طراحی را گرد هم می آورد. یک خانه یا ساختمان مجموعه ای از فضاهاست که توسط چند پله یا راهرو به هم متصل شده اند و لازم است در سراسر فضا یک سبک مشترک به منظور متحد کردن کل وجود داشته باشد. تمام قسمت ها با هم کار می کنند تا احساس وحدت و هماهنگی را ایجاد کنند که به لحاظ زیبایی شناسی رضایت بخش است.

اصل سوم ریتم در معماری خلاق

درست مثل موسیقی، ریتم در طراحی در رابطه با تولید الگوهای تکرار و تضاد به منظور ایجاد علاقه بصری می باشد. ریتم می تواند از طریق تکرار، تناوب، و پیشرفت ایجاد شود. در واقع می توان ریتم طراحی را با استفاده از بالش های رنگارنگی که رنگ خود را از نقاشی بر روی دیوار انتخاب می کنند و آن را با یک فرش در کف تکرار می کنند، ایجاد نمود.

اصل چهارم تاکید در تبدیل معماری خلاق

این مفهوم شامل توسعه نقطه کانونی یک فضاست. در اصطلاحات معماری ، تاکید شیوه ای است که به یک فضا اجازه می دهد تا برای خودش سخن گوید. طراحی نقطه کانونی عمدا زمانی انجام می شود که بقیه فضای اطراف آن طراحی می شوند. به عنوان مثال: شومینه یکی از ویژگی های معماری یک خانه است و به طور طبیعی نگاه را جلب می کند، در حالی که طراحان داخلی برای خلق یک فضای خاص مبتنی بر زیبایی در اطراف شومینه تلاش می کنند.