معرفی مختصر

معرفی مختصر ریچارد راجرز

ریچارد راجرز ، نام اصلی ریچارد جورج راجرز، در بیست‌وسوم ژوئیه سال ۱۹۳۳ در فلورانس ایتالیا متولد شد، معمار بریتانیایی- ایتالیایی که در آثارش معروف به «تجلیل اجزای سازه» است رویکرد «های‌تکی» دارد که در مرکز پمپیدو (۱۹۷۱۰۷۷) در پاریس با طراحی معمار ایتالیایی رنزو پیانو در سرتاسر جهان شناخته شده است. راجرز از انجمن معماری در لندن (۱۹۵۴-۵۹) مدرک دیپلم معماری و از دانشگاه ییل (۱۹۶۱-۶۲) مدرک فوق‌لیسانس خود را به پایان رساند.

تاریخچه زندگی

تاریخچه زندگی ریچارد راجرز

سپس به لندن بازگشت تا با همکاری همسرش، سو برامول، و زوج دیگری، وندی چیزمن و نورمن فاستر، تیم معماری چهار نفره شرکت مشاور معماری خویش را تاسیس کند(۱۹۶۳-۶۶). از سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۷ وی با رنزو پیانو همکاری داشته و با یکدیگر برنامه‌ریزی طراحی مرکز پمپیدو را تکمیل کرده‌اند. سازه‌ی فلزی اکسپوز شده ژرژ پمپیدو نقطه‌ی عطفی در طراحی معماری های‌-تک است که مشخصه‌های آن عبارت است از نمای بیرونی دراماتیک فولادی به همراه ساختار تیوبی شکل آسانسورها و لوله‌های رنگ زده شده.

افتخارات

افتخارات ریچارد راجرز

در سال ۱۹۷۷ راجرز شرکت مشاور ریچارد راجرز و همکاران را تاسیس کرد، استودیوی که متشکل از طراحانی بودند که در ساخت ژرژ پمپیدو همکاری داشتند. وی از توجهات بین‌المللی بیشتری با ساخت آسمانخراش لویدزو لندن (۱۹۷۸-۸۶)پیدا کرد، برج مکانیکی جلا خورده‌ای که هسته‌های مستطیلی شکل آن با آتریوم مرکزی پوشش داده شده است. اجزای مستطیلی شکل به نوبه خود توسط برج‌هایی احاطه شده است که دارای اجزایی نظیر دستشویی‌ها، آسانسورها و آشپزخانه هستند و دسترسی آسان را برای تعمیرات و یا مدرانیزاسون خدمات آینده ساختمان فراهم آورده است.

جوایز

جوایز ریچارد راجرز

ریچارد راجرز که از سال ۱۹۹۶، با کسب مقام اشرافی، به لرد راجرز ملقب گشته،

در طول سال‌های متمادی زندگی حرفه‌‌ای خویش،

موفق به دریافت تعداد زیادی از جوایز معتبر معماری شده است

که از جمله مهم‌‌ترین آن‌ها می‌توان به مدال طلای انستیتو سلطنتی معماران بریتانیا (RIBA)

در سال ۱۹۸۵، و نیز شیر طلایی بی‌ینال ۲۰۰۶ ونیز اشاره کرد.

برخی از آثار وی عبارت است از: گنبد هزاره لندن سال ۱۹۹۹ – ساختمان لیدزو مجمع عمومی ولزی‌ها – ژرژ پمپیدو.

ریچارد راجرز
ریچارد راجرز
فردی برجسته در فلورانس کشور ایتالیا

معمار بریتانیایی- ایتالیایی که در آثارش معروف به تجلیل اجزای سازه است.