معماری باغ وحش

اصول طراحی معماری باغ وحش

اصول طراحی معماری باغ وحش عبارتند از:
– بررسی بافت سایت باغ وحش، اقلیم و حوزه های آبی
– طراحی مسیرهای پیاده وری( مسیرها برای بازدیدکنندگان در محیط پیرامون غرفه های نمایش حیوانات طراحی شوند و به اندازه کافی عریض باشند تا بتوان حیوانات را تماشا کرد در حالی که افراد از کنار یکدیگر به راحتی عبور کنند)
– فراهم آوردن تسهیلات برای بازدیدکنندگان ( طراحی نیمکت های متحرک، علایم تصویری برای مسیریابی و آموزش)
– پوشش گیاهی ( کاربرد طیف گسترده ای از گیاهان تزیینی و بومی در اندازه های متنوع به طور مثال درختانی که سایه های آن در تابستان برای حیوانات و بازدیدکنندگان مناسبند)
– چیدمان و کاربرد گیاهانی که از لحاظ زیبایی شناسی جذابند به طور مثال بامبو در باغ وحش های آسیایی معروفند.
– طراحی حوزه های دید و منظر ( وسعت گسترده ای از سایت بایستی از لحاظ بصری در نقاط متنوعی در دسترس باشد.)

معماری باغ وحش های معروف جهان

معماری باغ وحش های مدرن و معروف جهان از زمان پیش از تاریخ تا بیوفیلیا (طبیعت گرایی) تکامل یافته است. معماری باغ وحش در آینده مبتنی بر سه حوزه است: ۱) تمرکز بر روی باغ وحش های مجازی و ادغام با باغ وحش های تکنو و تجارب پیشرفته حیات وحش مجازی، ۲) پارک های نئوژن و بیوپارک ها، ۳) تبدیل پارک های منطقه ای و محلی به مکان های عمومی برای سکونت در طبیعت در زندگی روزانه. در فلسفه طراحی «معماری بزرگ» محیط های مجازی مشارکتی جایگزینی برای باغ وحش است، به ویژه در آمریکای شمالی، استرالیا، نیوزلند و سنگاپور. در کشور هند طراحی باغ وحش بر اساس منظر منطقه ی گرمسیری شکل گرفته است. در مناطق سردسیر که حیوانات در فضای داخلی نگاه داشته شده اند معماری سازه های عظیم الجثه بسیار متداول است .

ضوابط و استاندارد های معماری باغ وحش

– پایداری محیط زیستی در طراحی باغ وحش اهمیت زیادی دارد و از جمله راه حل های ارایه شده عبارتند از جمع آوری صد در صد آب باران به جای تخلیه در فاضلاب شهری
– دسترسی های متعدد (ورودی های مشخص)
– طراحی مسیرهای جداگانه برای عابران پیاده و سیرکولاسیون سایر امکانات
– غرفه ها و محوطه ها در فضای باز برای نمایش حیوانات
– پارکینگ
– طراحی تسهیلات عمومی نظیر رستوران ها، کافه تریا و فروشگاه های سوغاتی
– بسط تجربه ی بازدیدکنندگان و برآوردن خواسته های آن ها تا حیات وحش را از نزدیک ببینند
– طراحی منظر و سکونت گاه مشارکتی در طبیعت برای نمایش حیوانات

پلان معماری باغ وحش

در طراحی پلان معماری باغ وحش سیرکولاسیون عابران پیاده، ورودی ها، پارکینگ و طرح کلی باغ وحش بایستی در نظر گرفته شود. همچنین سبک فضای نمایش، چیدمان، مبلمان، پوشش گیاهی، موانع دید و منظر، پانل های اطلاع رسانی و محوطه های دید برای بازدیدکنندگان در طراحی پلان معماری باغ وحش با اهمیت است. سبک طراحی فضای نمایش حیوانات عبارتند از طبیعت گرایانه، یادمانی و حیات وحش مجازی. همچنین کاربرد پوشش گیاهی مناسب و گیاهانی که دارای شکل و اندازه برگ مشابهی هستند سبب شده تا فضای طبیعی که حیوانات زندگی می کنند شبیه سازی شود.

راهنمای اجرای معماری باغ وحش

معماری باغ وحش های آینده به نحوی آزاد است و حیوانات فعالیت مثبت و آزاد در طبیعت را تجربه می کنند در عین حال که مراقبت و رسیدگی از حیوانات به خوبی گذشته حفظ شود. در راهنمای اجرای معماری باغ وحش رعایت نکات زیر الزامی است: ۱) حفاظت از تمامی گونه های حیات وحش، ۲) ترویج تنوع زیستی، ۳) برگزاری برنامه های آموزشی، ۴) طراحی استاندارد احجام و مقیاس های مطلوب برای این که حیوانات رفتار صحیحی بروز دهند