معرفی مختصر

معرفی مختصر فرانک گری

معمار آمریکایی است که در حال حاضر مقیم شهر لس آنجلس است وی در سال ۱۹۲۹ در تورنتو،کانادا متولد شد. پدر وی در بروکلین یورک در خانواده یهودی روسی و مادرش در خانواده مهاجر یهودی به دنیا آمد. فرانک گری کودکی خلاق بود که توسط مادربرزرگش تشویق شد تا از تکه های کوچک چوبی شهرهای کوچکی بسازد. وی با خرده های چوب ساعت ها مشغول بود و سعی می کرد با به کار گرفتن قوه ی تخیل و ابتکارش خانه های خیالی و شهرهای آینده در اتاق نشیمن بسازد.بسیاری از ساختمان های شخصی وی، در حال حاضر از جاذبه های توریستی است. آثار وی در حال حاضر از مشهورترین بناهای معاصر است.وی از فلز ضدزنگ، نرده زنجیره ای، تخته سه لا های نقاشی نشده در کارگاه پدرش در روزهای یکشنبه به ساخت و طراحی مشغول بود تا این که مادرش وی را با دنیای هنر آشنا کرد.

تاریخچه زندگی

تاریخچه زندگی فرانک گری

فرانک گری در سال ۱۹۴۷ به همراه خانواده اش به ایالات متحده مهاجرت کرد و در کالیفرنیا ساکن شد. گری به عنوان راننده تراکتور مشغول به کار شد و همزمان در کالج شهر لس آنجلس به تحصیل پرداخت و در نهایت از کالیفرنیای جنوبی دانشکده معماری در سال ۱۹۵۴ فارغ التحصیل شد. پس از فارغ التحصیلی مشاغل متعددی را تجربه کرد از جمله خدمت در ارتش. در پاییز ۱۹۵۶ وی و خانواده اش به کمبریج نقل مکان کردند و گری در رشته برنامه ریزی شهری در دانشکده طراحی هاروارد مشغول به تحصیل شد. او قبل از تکمیل تحصیلات، دانشکده را رها کرد، ناامید و ناتوان بود. تا این که در پروژه ی با راهنمایی استادش با عنوان «پروژه ی مخفی در حال پیشرفت» شرکت کرد- کاخی برای رهبر حزب راست کوبا. سپس وی به لس آنجلس بازگشت تا برای دفتر برای دفتر ویکتور گران همکاران کار کند.

افتخارات

افتخارات فرانک گری

در سال ۱۹۶۷، گری دفتر معماری را در شهر لس آنجلس با نام فرانک گری و همکاران و سپس در سال ۲۰۰۱ گری و شرکا تاسیس کرد. اولین آثار معماری گری در جنوب کالیفرنیا بود که از آن جمله اند سازه های خلاقانه ی تجاری بسیاری نظیر سانتا مانیکا پالاس و ساختمان عظیم خانه ی نورتون در ونیز کالیفرنیا در سال ۱۹۸۴.در میان تمامی آثار دهه ی هشتاد بارزترین آن مرمت و بازسازی سانتا مونیکا در کالیفرنیاست.

جوایز

جوایز فرانک گری

در سال ۱۹۹۸، گری جایزه معماری پریتزکر را دریافت کرد.

از جمله آثار مشهور وی عبارتند از موزۀ گوگنهایم پوشیده شده از تیتانیوم در بیلبائو، اسپانیا.

تالار کنسرت والت دیزنی در مرکز شهر لس آنجلس.

مرکز «استانا» دانشکده فلسفه و انفورماتیک دانشگاه ام آی تی ایالات متحده.

موزه ویترا، خانه رقصان، پراگ و غیره.

فرانک گری
فرانک گری
فردی برجسته در کشور آمریکا

معمار آمریکایی است که در حال حاضر مقیم شهر لس آنجلس است.