معماری غسالخانه

معماری غسالخانه چیست ؟

مرگ پایان زندگی نیست، بلکه آغاز سفر به دنياي ديگر است. معماری فضای غسالخانه بایستی به نحوی باشد که مردگان را به مقصد بعدی هدايت کند. تولد، بیماری،‌ کهنسالی و مرگ بخش جدایی ناپذیر زندگی است. کانسپت طراحی معماری غسالخانه فلسفه تغییر دیدگاه ها نسبت به گورستان و آرامگاه به عنوان فضاهایی ترسناک و ناخوشایند است. معماری غسالخانه با امکان ورود عناصر طبیعی- نظیر باد، نور و آب به نحوی است که چنین عناصری مکمل یکدیگر باشند، و فضایی یادمانی و آرام برای بزرگداشت مردگان باشد.

معماری غسالخانه چیست

پلان معماری غسالخانه در ایران

پلان معماری غسالخانه در ایران شامل محل انتظار، سالن غسال،‌ دوش و رختکن، سرویس بهداشتی زنانه و سرویس بهداشتی مردانه،‌ انباری، انبار و سردخانه است.

ضوابط طراحی معماری غسالخانه

ضوابط طراحی معماری غسالخانه در شهر کانشیون، تایوان طراحی شده توسط معماران چائو عبارتند از تمرکز بر عقیده های سنتی چینی «احترام برای نیاکان» و چرخه پیوسته تولد، زندگی و مرگ به همین سبب از سازه بیضی شکلی استفاده شده است که تاکید بر این نکته است که مرگ پایان چرخه زندگی نیست بلکه تولدی دوباره برای سفر دیگر است. «جاده یادبود» که پارکینگ را به فضای ورودی اصلی متصل می سازد، با جزییات حکاکی شده از شعر و نظمی درباره زندگی و مرگ تزئين شده است. زمانی که فرد وارد هال ورودی اصلی می شود، «دیوار یادبود» نمایان می شود. دیواری که از آجرها و تخته سه لاها ساخته شده است و کلمه «یادبود» به زبان های مختلف بر روی آن حکاکی شده است. سکویی به سمت دریا تعبیه شده که امکان ملاقات خانواده ها و مشاهده مناظر آرام دریا را فراهم می سازد. همچنین، «دیوار آبی تطهیر» به نحوی طراحی شده که ديد مناسبي براي خانواده ها به مناظر سبز و دریا فراهم می آورد. ضوابط طراحی معماری فضای غسالخانه در شهر کانشیون، به عنوان آخرین فضا برای خداحافظی از فرد متوفی، امکان برگزاری مراسم سنتی تطهیر تایوانی را نیز فراهم آورده است. در ساخت معماری غسالخانه از مصالح محلی نظیر آجرهای ساده و بلوک های بتنی توخالی استفاده شده که امکان ورود نور و ایجاد سایه های منحصر به فرد را فراهم می کند و هیجانی از نور سایه، ازذحام افراد، ساخت مصنوع و طبیعی است.

اصول فضاهای معماری غسالخانه

در غسالخانه الحندرا در پرتغال، اصول فضاهای معماری به دنبال تکمیل مفاهیمی برای اهداف تشریفاتی است. از آغاز بازی مرگ برای شرکت کنندگان در فضاهای معماری اختصاصی برای مراسم تدفین، مسیرهای بین محدوده گورستان، در جایگاه ابدی قرار گرفتن و مشخصات حجمی اجزای فضای معماری در نظر گرفته شده است. فضاها در هر اتاق به نحوی سازماندهی شده است که عناصر ممتد چوبی در تعریف کفپوش ها، نیمکت های طویل و درب ها به کار گرفته شدند. دروازه ی ورودی غسالخانه الحندرا نمونه ای از درب ورودی گورستان است که برای حصول اطمینان از لحاظ امنیتی و پیوند دو زمان و لحظه است