معرفی مختصر

معرفی مختصر نورمن رابرت فاستر

نورمن رابرت فاستر زاده سال ۱۹۳۵، معمار مشهور انگلیسی است. شرکت فاستر و شرکا کمپانی بین‌المللی طراحی است. وی بزرگ‌ ترین سازنده ساختمان‌ های اداری در بریتانیاست و در سال ۲۰۰۹ جایزه پرنس آستریاس در بخش هنر را دریافت کرد.فاستر در استاک‌ پورت انگلستان در خانواده ی طبقه کارگر به دنیا آمد و در منچستر بزرگ شد. وی در دوران مدرسه شاگرد خوبی بود و به معماری علاقه‌ مند شد. فاستر به ویژه علاقه‌ مند به آثار فرانک لوید رایت، میس‌ ون‌ درروهه و لوکوربوزیه بود.

تاریخچه زندگی

تاریخچه زندگی نورمن رابرت فاستر

فاستر در سن شانزده سالگی مدرسه را ترک کرد و در دفتر Treasure منچستر مشغول به کار شد و سپس به نیروی هوایی سلطنتی پیوست. پس از به پایان رساندن دوره خدمت در سال ۱۹۵۶ وی در دانشگاه معماری و شهرسازی منچستر ثبت‌نام کرد و در سال ۱۹۶۱ فارغ‌ التحصیل شد. نورمن رابرت فاستر بورسیه ادامه تحصیل را برای دانشگاه معماری ییل دریافت کرد و فوق‌ لیسانس خود را پایان رساند در همین زمان با ریچارد راجرز آشنا شد. وی در سال ۱۹۶۳ به انگلیس بازگشت و دفتر معماری خود را با تیم چهار نفره راجرز، جورجیا و وندی چیزمن تاسیس کرد. تیم چهار نفره به سرعت در طراحی صنعتی های‌ تک به شهرت رسید. پس از این‌که تیم چهار نفره از هم گسست، در سال ۱۹۶۷ فاستر و وندی چیزمن دفتر مشاور فاستر را راه‌اندازی کرد که بعدها به فاستر و شرکا تغییر نام داد.

افتخارات

افتخارات نورمن رابرت فاستر

ساختمان ستاد ویلیس فابر و دوما در شهر ایپسویچ یکی از اولین کمیسیون‌ های نورمن رابرت فاستر پس از شرکت فاستر و همکاران است. اولین ساختمان فاستر و شرکا در انگلیس ساختمان ستاد ویلیس فابر و دوما در شهر ایپسویچ از سال ۱۹۷۴ بود. کارفرمای وی شرکتی بیمه بود که به دنبال بازگرداندن حس جمعی و مردمی به محیط کاری بود. فاستر دفاتر اداری با پلان آزاد طراحی کرد. در شهری که تسهیلات عمومی کم است، بام‌ باغ‌ ها، استخرهایی به طول ۲۵ متر و سالن ژیمناستیک برای شرکتی با ۱۲۰۰ کارمند مزایای خوبی بود. ساختمان این شرکت سر تا سر در نمای از شیشه‌ پوشیده شده است.

جوایز

جوایز نورمن رابرت فاستر

امروز، فاستر و شرکا با مهندسینی کار می‌کند که از سامانه کامپیوتر برای طراحی استفاده می‌کنند.

در ساختمان‌هایی نظیر Swiss Re London headquarters.

از سامانه های‌ تک برای گرمایش و سرمایش استفاده شده است.

نورمن فاستر در سال ۱۹۹۹ جایره پریتزکر معماری را دریافت کرد.

شهرت وی به خاطر طرح گنبد مجلس ملی آلمان در برلین و بنای مشهر «خیارشور» در لندن فراگیر شد.

نورمن رابرت فاستر
نورمن رابرت فاستر
فردی برجسته در کشور انگلیس

نورمن رابرت فاستر زاده سال ۱۹۳۵، معمار مشهور انگلیسی است.