معماری پنت هاوس

معماری پنت هاوس چیست ؟

پنت هاوس به معنای آپارتمانی در بالاترین طبقه ی آپارتمان، آسمانخراش یا هتل است،چنین ساختاری می تواند بالای شفت آسانسور، تجهیزات تهویه مطبوع یا پله هایی که به سقف منتهی می شود، قرار داشته و محل کار و زندگی باشد. معماری پنت هاوس معمولا از نمای عمودی ساختمان عقب نشسته است، و فضاهای باز یا تراس هایی بر روی یک یا چند ضلع ساختمان ایجاد کرده است، اما در کد ساختمان اخیر معماران و دلالان املاک به بالاترین طبقه ی هر ساختمان،‌بدون عقب نشینی، پنت هاوس می گویند. پنت هاوس به آپارتمان های لوکس و گران قیمت که دارای چشم اندازهای پی در پی هستند نیز گفته می شود. ایده پنت هاوس در دهه های ۱۹۲۰ ظهور کرد، زمانی که رشد اقتصادی سبب تغییر و تحول ساخت و ساز در شهر نیویورک شد. پنت هاوس اغلب به سبب معماری ویژگی های لوکسی که دارد از سایر آپارتمان ها متفاوت است.

ریز فضاهای معماری پنت هاوس

ایده معماری پنت هاوس بایستی دیدهای وسیع به افق دور فراهم آورد به نحوی که ارتباط بین فضای داخلی و چشم انداز شهری برقرار شود.ریز فضاهای خصوصی معماری پنت هاوس عبارتند از سرویس بهداشتی،‌حمام ها، کمدها، آشپزخانه، دو تا سه اتاق خواب و یک اتاق خواب مستر و ریز فضاهای عمومی نهار خوری، نشیمن،شومینه و تراس هاست. در طراحی یکی از نمونه موردهای پنت هاوس مینیمال، معمار بلژیکی، هان ویستور، ساختمان اداری دهه ی ۱۹۶۰ را تبدیل به پنت هاوس وسیع و جاداری کرده است. طبقه ی زیرین دفتر کار در منزل است که ریز فضاها از آن جمله اند اتاق جلسه و کارگاه آموزشی. طبقه ی فوقانی پلان آزادی است که فضاهای زندگی از جمله کتابخانه، اتاق تلویزیون، سونا و حمام در آن قرار دارد. با تلفیق معماری گذشته و حال فضای کار و زندگی به نحوی در تعامل بایکدیگرند که فضاهای داخلی زیبایی شکل گرفته اند.

بررسی معماری پنت هاوس مدرن

در بررسی معماری پنت هاوس مدرن می توان به این موارد اشاره کرد:پنت هاوس در اپوس هنگ کنگ یکی از گران ترین آپارتمان ها در سال ۲۰۱۵ در آسیا با قیمت ۶۶ میلیون دلار فروش رفت.پنت هاوس SOHO در بروکلین نیویورک به نحوی طراحی شده است که می توان از فضای داخلی آن به عنوان دفتر کار در منزل و فضای مسکونی استفاده کرد. اتاق نشیمن، آشپزخانه و غذاخوری در اتاق نشیمن به سبک معماری صنعتی طراحی شده است.یکی از اولین آپارتمان های پنت هاوس در شهر نیورک پنت هاوس دو طبقه ی Conde Nast است . پلان این ساختمان در سال ۱۹۲۳ به نحوی طراحی شده که سه واحد در هر طبقه به علاوه ی اتاق خدمتکار در طبقات فوقانی در نظر گرفته شده است، اما در سال ۱۹۲۴، فضاهای فوقانی ساختمان تبدیل به پنت هاوس های مدرن دوبلکس لوکسی شدند که توسط راه پله ها به سالن های سرگرمی بام، متصل می شدند.

طراحی داخلی معماری پنت هاوس

طراحی داخلی معماری پنت هاوس بایستی به حداکثر رساندن نور روز را توسط پنجره های سراسری از کف تا سقف فراهم آورد و دید وسیع پانورامای شهری را در برگیرد. در طراحی داخلی پنت هاوس، صفحات شناور دیوارها بایستی به نحوی طراحی شده باشند که سیرکولاسیون را از سوئیت های وسیع به فضای نشمین فراهم آورد. آشپزخانه بایستی باز باشد و یا با دیوارها و درب های شیشه ای شفاف محصور شود. تراس های بیرونی دارای گلدان های ضد زنگ و گیاهان چند ساله و زینتی باشند. آثار هنری و جزییات معماری آن بایستی به یکپارچه سازی فضا کمک کنند. در طراحی داخلی پنت هاوس مینیمال دیدگاه بسیاری از افراد این است که بایستی فضا کاملا سفید و استریل باشد. اما در طراحی مینیمالیستی پنت هاوس هدف این نیست که همه چیز دور ریخته شود تا فضایی به دور از آشفتگی طراحی شود.

نقشه معماری پنت هاوس

در پلان معماری پنت هاوس طراحی شده توسط SMV Architects در شهر تورنتو، پلان پنت هاوس نقشه ی وسیع و جاداری برای خانواده ها است که متراژ آن بین ۱۹۰۶ فوت مربع تا ۳۶۶۰ فوت مربع است. پلان معماری پنت هاوس با ورودی های خصوصی از سمت آسانسور تعریف می شوند، همچمنین تراس ها یا بالکن های جادار و وسیع در پلان در نظر گرفته شده است. در پلان پنت هاوس با متراژ ۱۷۳۳ فوت مربعی، فضای تراس ۱۳۳ فوت مربع در فضای بیرونی است. پنجره های سراسری به نحوی طراحی شده اند که در زمان صبح و سر شب نور طبیعی فراوانی در فضای داخلی وارد می شود. ریز فضاهای معماری این پنت هاوس عبارتند از دو اتاق خواب و یک اتاق مستر.