معماری پمپ بنزین

پروژه معماری پمپ بنزین

پروژه معماری پمپ بنزین طراحی مکانی است که بنزین و سایر سوخت ها به فروش می رسد و تعمیرات جزیی اتومبیل ارایه می شود. این پروژه شامل ایستگاه های سوخت با مخرج های خروجی بنزین و همچنین سایر تسهیلاتی نظیر کارواش، خدمات تعمیرات خودرو و خواربارفروشی کوچک است. مکان پروژه اکثرا در خیابان های اصلی است و بایستی اصول و مقرارات ساختمانی خیابان های اصلی در نظر گرفته شود. هنگامی که ایستگاه های بنزین در کنار یکدیگر توسط مسیرهای عبور و مرور اتومبیل تعریف می شوند مقرارات و تسهیلاتی برای عبور خودروها بایستی در معماری پمپ بنزین در نظر گرفته شود.

اصول طراحی معماری پمپ بنزین

اصول طراحی معماری پمپ بنزین

هدف اصول طراحی معماری پمپ بنزین ارایه ی دستورالعمل های طراحی شهری در مرحله ی خدماتی برنامه ریزی برای ارزیابی، ارتقاء و دستیابی به توسعه مطلوب ایستگاه های بنزین است. سایت و شرایط مکان در طراحی پمپ بنزین بایستی در نظر گرفته شود. سایر اصول طراحی پمپ بنزین از آن جمله اند طراحی معماری به نحوی که بافت و شرایط زمینه موجود سایت به نحوی برنامه ریزی شود که کیفیت منظر، طراحی شهری و معماری را تقویت بخشد؛ حفاظت از ویژگی های مکان و ارتقاء کیفیت همسایگی ها و حوزه هایی که پمپ بنزین ها واقع شده است؛ بالا بردن کیفیت خیابان ها و فضاهای عمومی؛ ایجاد سیرکولاسیون ترافیک امن و کنترل شده به نحوی که نیازهای اتومبیل ها و عابران پیاده تامین شود؛ به حداقل رساندن تاثیرات محیط زیستی و فرهنگی بر روی کاربری های زمین های مجاور که با انجام فعالیت های متنوع در مکان پمپ بنزین رخ می دهد.

نمونه های برتر معماری پمپ بنزین

ایستگاه بنزین اوربیت (google-orbit-gas-station).
کو بیسپیک (ku-bigpic).
پمپ بنزین هلیوس در لس انجلس (helious house).
ایستگاه پمپ بنزین یونایتد.
ایستگاه پمپ بنزین جک کوکر یونیون ۹۶ (Jack Colker Union 96).
ایستگاه بنزین NP اسپانیا دارای سایبان هایی است که همانند پرندگان در حال اوج گرفتن است،بنا به گفته معمار Architects Belen Moneo and Jeffrey Brock سازه پمپ بنزین همانند فرم تپه هایی است که در امتداد منظر بزگراه اصلی اسپانیاست.
ایستگاه بنزین اسو موبیل ، انگلستان دارای سایبان های مدرو است.
ایستگاه بنزین Wissol جورجیا.

ضوابط و استاندارد معماری پمپ بنزین

شرایط در حال تغییر صنعت سوخت، ضوابط و استاندارد معماری پمپ بنزین را تحت تاثیر قرار می دهد. پمپ بنزین ها اغلب ۲۴ ساعته فعالند و در سایت های بزرگ و وسیع قرار دارند، همچنین حاوی ایستگاه های پمپ های بنزین متعددی هستند. در حالی که خدمات مرتبط با خودرو در پمپ بنزین ها در حال کاسته شدن می باشند، سایر خدمات نظیر خواربارفروشی کوچک، کارواش ها، ماشین های عابر بانک،‌ و خدمات تردد خودرو در حال افزایش اند، این امر سبب شده تا مراجعه کنندگان پمپ بنزین از خودروهای خود بیرون آیند و در سایت گردش کنند در نتیجه ضوابط معماری جایگاه سوخت بایستی با درنظر گرفتن چنین معیارهایی باشد. علاوه براین، شرکت های بزرگ عمده بنزین با مجموعه ای از استانداردهای ساختمانی و انواع سایبان هایی سازگار شدند که تصویر و حضور یکپارچه ای در میدان فروش سوخت به نمایش گذاشتند.

ریز فضاهای معماری پمپ بنزین

طراحی ریز فضاهای معماری پمپ بنزین به شش بخش به ترتیب زیر تقسیم بندی شده است:
۱- منظر خیابان و فرم حجمی ساختمان پمپ بنزین.
۲- مسیرهای عابران پیاده و دوچرخه سواران.
۳- فضای مورد نظر برای سوخت گیری خودروها و جایگاه پارکینگ.
۴- منظر فضای سبز.
۵- علائم.
۶- تسهیلات و خدمات.

پلان معماری پمپ بنزین

پلان معماری پمپ بنزین بایستی پاسخی به عناصر مثبت در خلال بافت سایت و مکان باشد که از آن جمله اند.
ارتفاع، عقب نشستگی ها، جهت گیری پلان ساختمان و طراحی بنا بر سبک های معماری .
مکان یابی سازه های ساختمانی در نقشه معماری پمپ بنزین که عبارتند از کارواش ها، خواربارفروشی ها، و سایبان ها.
در نظر گرفتن مجاور بودن نقشه معماری پمپ بنزین به خیابان و تعریف لبه ی خیابان.
محوطه سازی وسیع با توجه به جهت گیری پلان معماری پمپ بنزین، برای ارتقاء لخشیدن منظر خیابان و لبه ی ساختمان.
نقشه ی معماری پمپ بنزین بایستی به نحوی باشد که در تمامی اضلاع ساختمان و پمپ های خودرو سبک معماری یکپارچه ای سازگار با منظر خیابان باشد.
پنجره ها و درب های شفاف برای پلان معماری خواربارفروشی تا امکان بصری بین فروشگاه، ایستگاه سوخت خودرو و خیابان های پیرامون فراهم شود.

ریز فضاهای معماری پمپ بنزین
ضوابط و استاندارد معماری پمپ بنزین
نمونه های برتر معماری پمپ بنزین
پلان معماری پمپ بنزین