پروژه موزه آتش

پروژه موزه آتش

موقعیت موزه آتش

موزه آتش در اورلند پارک در کانزاس واقع شده است که بر اساس داستان غنی این منطقه شکل گرفته که ریشه در سوختگی‌ های تحت کنترل در آورده شده است. هدف از کارفرما، شرکت مریل، ساخت سازه‌ای بوده که با چشم‌ انداز اطرافش منطبق باشد. ورنر جانسون، معماری اصلی پروژه‌ی منظر سایت و ویژگی‌ های آن را آزموده و ایده‌‌ پردازی کرده تا ساختمانی را ایجاد کند که شبیه شعله‌ های آتش‌ سوزی در منطقه باشد. طراحی این موزه احساس عجیب و غریبی را ایجاد کرده و چالش مهم در طراحی این است که چگونه حرکت شعله‌های آتش رو به بالا و به طور گسترده به نمایش گذاشته شوند، همچنین هدف افزودن انیمیشن به مصالح بی‌جان ساختمان بوده است. در نتیجه راه حل ارایه شده ترکیبی از رنگ‌ها، کاشی‌های ضدرنگ، و ترکیب نوآورانه با شیشه‌ چند رنگی بوده است. چنین محصولاتی با ترکیب سنگ به عنوان پیش‌زمینه سبب حس دوام و تطبیق‌پذیری در طراحی موزه آتش و در نتیجه طراحی با رنگ‌های زنده و مستهلک‌نشدنی شده است.

مصالح موزه آتش

برای ایده گرفتن از عنصر آتش، تداخل نور از پانل‌های فولادی ضدزنگ- توسط شیشه‌های چندرنگی امکان‌پذیر شده است. تغییر مشخصات نور و رنگ این دو مصالح سبب شبیه‌سازی ویژگی منحصر به فرد آتش شده است. همان‌طور که کیفیت نور در طول روز تغییر می‌کند، رنگ‌ها در ساختمان حرکت کرده و شعله‌ های آتش می‌ رقصند.بال های ساختمان در هر دو سوی لابی از جنس سنگ آهک و از ماسه سنگ قرمز در پله‌های اصلی موزه آتش استفاده شده است. معمار ساختمان گفته است که بال‌های بنا با جانپناه‌های نقش برجسته‌ای آراسته شده است که تداعی‌گر تپه‌های منحنی‌شکل پیرامون است. فرم‌های طبقه‌بندی شده‌ی سنگی، از سنگ‌های تیره‌تر در پایه، تا سنگ‌های سفید در جانپناه است. طیف رنگی سنگ‌ها در ارتفاع‌های متفاوت متغیر است.

فضای داخلی موزه آتش

 

فضای داخلی موزه آتش شامل هال بزرگی است که اشکال آتش گونه، فضاهای حجمی جالبی در مقیاس‌های متفاوت هستند، و لحظات جذابی را برای جستجو و کشف ایجاد کرده است. برای تداعی شعله‌های آتش، دیوارها از خطوط آتش‌مانند بسیار نازکی طراحی شده است. همچنین ستون‌های بسیار نازک در فضای داخلی تنها در فواصل ۲۵ اینچی از یکدیگر قرار گرفتند و بازدیدکنندگان میان آن‌ها به راحتی خواهند ایستاد. فقدان سازه‌ی مناسب در فضای داخلی سالن حس تعلیق ر القا کرده و زیبایی خیره‌کننده بازدیدکنندگان را جذب کرده است.

 

معمار: Verner Johnson
موقعیت: اورلند پارک، کانزاس
متراژ:۴۱۰۰۰ فوت مربع
کاربری: فرهنگی

#cultural_architecture #musuems_exhibit #overland_park #4sooarc
#معماری_فرهنگی #موزه_­نمایشگاه #طراحی #چارسوی_معماری