پروژه مسکونی «قطعه»

معمار: ۳NDY Studio

مکان: فوسو، ایتالیا

مساحت: ۶۲۰ مترمربع

ایده طراحی مسکونی

توسعه مسکونی پروژه تغییر مدرنی از دهکده سنتی است با مجموعه کوچکی از خانه ها پیرامون محوطه باز مرکزی، مکانی که ساکنان می توانند همدیگر را ملاقات کنند و از زندگی جمعی لذت ببرند. استودیوی معماری ۳NDY، سه مجموعه مسکن را به اضافه گاراژ در شهر فوسو در استان ونیز طراحی کرده است. همانند دهکده های به سبک قدیمی، ساکنان پیرامون حیاط خلوت مرکزی گردهم آمدند- که جزیی از بافت شهری اند. به روشی که آن ها پراکنده شدند انطباقی تصادفی نیست. برنامه ریزی شهری و میراث ساختمان سازی مراکز شهری و روستایی در ایتالیاست که به صورت لایه ای یکی پس از دیگری شکل گرفتند. رویکردی که در این جا دنبال شده است برای اجتناب خطر متحدالشکلی در برنامه ریزی شهری است. در حقیقت، چنین توسعه ای، رویکرد ترکیبی صریحی را دنبال کرده به نحوی که هر گوشه، سطح، فرم و سایه به دقت طراحی شده است. ایده طراحی پروژه مسکونی «قطعه» از کلمه انگلیسی «متلاشی و خرد کردن» برگرفته شده است که به وضوح یادآور فرم های مجسمه ای شکل خرد شده است.

احجام طراحی مسکونی

احجام طراحی مسکونی از رویکرد خلاقانه ای الهام گرفته که فرم خالص است؛ شبیه منشورهایی که با گوشه های برآمده شده فاقد نمای بیرونی، دودکش ها یا تاسیسات فنی هستند به نحوی که خدشه ای به فرم خالص سفید وارد نشده است. نماهای بیرونی تمیز، تیز و عاری از سطوح برجسته اند و به طور کامل گچ اندود شدند و مکان قرارگیری به نحوی است که دید و پرسپکتیوهایی به سمت سایر احجام و پس زمینه بافت سایت دارند. حیاط خلوت به عنوان بخش اصلی ترکیب معماری، عنصر چهارمی در فرم منفی است. حجم مرکزی تهی شده تا حیاط خلوت سبزی را در قلب پروژه ایجاد کند- مرکز فعالیت ها مکان ملاقاتی برای گذراندن اوقات فراغت با خانواده های مختلف است؛ ترکیب کردن قطعات و تمرکز همه آن ها در خود.

فرایند طراحی مسکونی

فرایند طراحی تمرینی برای ترکیب و تهی کردن حجم است. ساختمان ها خالی شدند تا فضایی برای پاسیوها و چاه های نور به جای بگذارند. فضاهایی با گشودگی های صیقل کاری شده فراوانی که از دور دست نمایان است و حریم خصوصی ساکنان دهکده را مشخص کرده است. با هیچ گونه دخالتی، تمامی اتاق ها از نور طبیعی بهره مند شدند و از دید و منظرهای آرامش بخش به سمت پاسیوی مرکزی لذت می بر ند. ساختمان ها توسط سرپناه هایی به هم متصل شدند که از لبه های پیش آمده احجام شکل گرفتند. مسیرهای پیاده روی و گلزارهای سبز متناوب پیرامون ساختمان ها بر روی زمین محیط پیرامون ساختمان را ردیابی کردند و پاسخی بین سایه و مسیرهایی در زمان های خاصی از روز است. احجام پیرامون حیاط مرکزی به صورت مرکز فعالیتی سازماندهی شدند و مسیرهایی ویژه به صورت نقوش خاص به سمت نمی بیرونی اند. این نقوش همچنین  راهنمایی برای توسعه ممکن آینده برای افزودن سایر ساختمان ها بدون خدشه واردن کردن به ماهیت اصلی پروژه است. خلوص و ماهیت یکپارچه ساختمان با تنش های فضایی بین آن ها، تغییر چشم اندازهاو بازی نور و سایه تحت تاثیر قرار گرفته است.