موزه هنر آموس رکس

معمار:  JKMM Architects

مکان: هلسینکی، فنلاند

سال ساخت:

ایده طراحی موزه

در پایتخت فنلاند شهر هلسینکی، موزه هنر آموس رکس آندرسون به زودی افتتاح خواهد شد که به ساختمان اخیرا بازسازی شده Laipalatsiساخته شده در سال ۱۹۳۰ نقل مکان خواهد کرد، این ساختمان یکی از معروف ترین بناها در شهر و نمونه ای کامل از معماری عملکردگراست. فضای جدید موزه نمی توانست در ساختمان پیشین مورد نظر جای بگیرد زیرا ساختمان به اندازه کافی وسیع نبود به همین سبب ایده ی طراحی موزه توسعه ی فضای زیرزمینی است. بیش از ۲۲۰۰ مترمربع گالری در زیرزمین طراحی شده است.

فضای داخلی موزه

دسترسی به فضای داخلی موزه و گالری های زیرزمینی از فضای ساختمان اصلی Laipalatsi امکان پذیر شده است توسط راه پله های سفید برفی رنگی که به سطح زیرزمین می رسد اما آثار هنری با ارزش پایین تر از این سطح هستند. فضای داخلی ساختمان موزه شامل سینما برای ۵۹۰ صندلی، فروشگاه و رستوران است. سالن های باز بدون ستون به صورت انعطاف پذیری برای ایجاد فضاهای نمایشگاهی مختلف استفاده می شوند.

سازه موزه

موزه هنر آموس آندرسون یکی از جاذبه های فرهنگی محلی است با گالری های هنری چشمگیر در زیر سازه مربع شکل قرار گرفته است. سازه زیرزمینی گنبدی شکل موزه دارای پنجره های سقفی است با عملکرد ساختمان ترکیب شده و سبکی مدرن دارند. گنبدهای بزرگ بام اجازه ورود نور طبیعی را برای روشن کردن فضای موزه امکان پذیر کرده و تعامل هماهنگی با منظر شهری ایجاده کرده اند. شکل دودکش بام تعریفی از منطقه قدیمی مکان موزه است. این موزه هویت جدیدی را به عنوان تمرکز فرهنگ شهری پر جنب و جوش در مرکز هلسینکی فراهم آورده است.