مرکز درمانی برای بیماران آلزایمری

‎معمار:  STUDIO DAVANZO ARCHITETTI

‎مکان:   کاستل فرانکو، ایتالیا

‎سال ساخت:۲۰۱۶

‎مساحت: ۹۳۵مترمربع

رویکرد معماری مرکز

مرکز درمانی و‌ مراقبتی برای بیمارانی است که از آلزایمر رنج می برند ولی هنوز در مرحله ی تباهی کامل ذهن و انحطاط عقل نیستند و‌ در طراحی فضاهای داخلی نیازمند راهکارهای ویژه ای برای ارتباط با فضاهای بیرونی برای ارایه و رسیدن به اهداف کمک به بیماران مبتلا به آلزایمرند. رویکردهای معماری زیربنایی مرکز به دنبال ابزاری برای راحتی بیماران بر مبنای فضاهای الهام گرفته شده از ایده ی خانواده به نحوی که به راحتی قابل شناسایی است و امکان دسترسی و برآوردن نیازهای شناختی و احساسی بیش از ۳۰ بیمار را دارد.اهداف پروژه تامین و ارایه امکانات سلامتی برای میهمانان مرکز مراقبت با برقراری ارتباط بین مفهوم فضا و انجام فعالیت های مربوط به کمک های درمانی است.

فضاهای داخلی مرکز

این ساختمان برای کمک به بیماران و کاربرد فضاهای داخلی کاربر پسند مبتلا به آلزایمر طراحی شده است؛ در حالی که حفظ یکپارچگی فضا بدون دسترسی به راهروها و فضاهای عملکردی وجود دارد. هر اتاق به صورت فضای داخلی ویژه ای است و بخشی که به بیماران ویژه اختصاص دارد پیرامون هسته مرکزی توسعه یافته است. به طور همزمان، فضاهای داخلی مرکز منعظفند و می توانند به صورت چیدمان های بهینه ای سازماندهی شوند چه به صورت تقسیم بندی یا ترکیب واحدهای عملکردی در حوژه های داخلی؛ فضاها به راحتی قابل شناسی اند به نحوی که به همدیگر‌متصلند بدون کاربرد واسطه های ارتباطی نامعلوم.

برنامه غیزیکی مرکز

برنامه فیریکی مرکز عبارتند از اتاق های بیماران در امتداد ضلع غربی ساختمان که در یک طبقه متمرکز شده اند، فضاهای ترکیب شده داخلی دسترسی آسانی به فضای بیرونی دارند توسط مسیرهای سرپوشیده ای که به گذرهای داخل محوطه باغ منتهی شده اند. ضلع شرقی ساختمان، فضاهایی است برای برقراری ارتباطات و انجام فعالیت های ورزشی، کتابخانه و فضاهای ورزشی در امتداد راهروی ضلع جانبی قرار دارند. فضاهای انباری و رختکن در زیرزمین هستند. راهکارهای معماری مرکز، روشی برای حفظ سلامتی بیماران و تقویت توانایی ها برای سازگاری ساختمان است.  ویژگی های اصلی فضای داخلی مرکز عبارتند از رنگ های روشن و استقبال کننده و یکپارچه برای دیوارها و سقف ها.