آپارتمان هتل های پارک

معمار: MANUELLE GAUTRAND ARCHITECTURELمانوئل گورتان

مکان:پاریس، فرانسه

سال ساخت:۲۰۱۶

مساحت:۵۵۰۰ مترمربع

سایت آپارتمان

این پروژه بخشی از توسعه ی بزرگ تر ساختمان سازی است که شامل سه ساختمان متصل اما متصل به هم است که مساحت کلی برابر ۳۵۰۰۰ مترمربع دارد: ساختمان اداری ۲۴۵۰۰ مترمربع، شامل پارکینگ، مسکن دانشجویی ۴۰۰۰ مترمربع، و هتل آپارتمان های پارک ۵۵۰ مترمربع. چنین توسعه ای واقع در حوزه ۱۹ در لبه ی شمالی پاریس، در محدوده ی شهری واقع شده است که ویژگی اصلی این منطقه ساختمان های آجری با واحدهای مسکونی ارزان قیمت است که در زمان جنگ ساخته شدند. سایت مثلثی شکل آپارتمان هتل های پارک، مساحت ۱۰ هزار مترمربعی دارد که در محور طولی شمالی و جنوبی مکان یابی شده است.  در امتداد محیط پیرامونی ساختمان دیوار عایق صوتی ۶ متری وجود دارد به طول ۲۸۰ متر که از سر و صدای ترافیک بنا محافظت کرده است. پروژه هتل آپارتمان در ضلع شمالی زمین قرار گرفته است و در حال تعامل با دو  محیط مختلف است: در غرب بلوار معروف که عمدتا شامل نمای آجری بلوک های مسکونی دوران جنگ و محوطه سازی است، در شرق، محیط شرایط ناسازگاری برای زندگی فراهم آورده که عبارتند از ترافیک و آلودگی های مرتبط به آن.  ساختمان که هر سانتی متر از سایت را تا لبه هایش پر کره است با توجه به محدودیت های مقرارت ساختمانی شهری  ساخته شده است که عبارتند از الزامات برنامه ریزی، محدودیت های مربوط به زمین و موانع عایق صوتی، و مسیرهای دسترسی. محدودیت های فضایی و فنی متناقضی فرم پروژه مسکونی را شکل داده است: سایت بسیار باریک است، در ضلع جنوبی توسط مسکن دانشجویی بسیار فشرده شده است، و در شرق با توجه به الزامات دسترسی عایق صوتی مناسبی را در برگرفته است. این ساختمان فضای مناسبی درون خود دارد که از آن جمله اند تعداد اتاق هایی که برای ساختمان هتل آپارتمان مناسبند.

نمای آپارتمان

نماهای زاویه دار در احجام مختلف که در ابتدا مستطیلی شکل بودند درک های بسیار متفاوتی از ساختمان ایجاد کرده است: با توجه به دید و منظرها، سطوح به نظر درخشان تر یا تیره ترند، با تحدب بیشتر یا کم تر  که پویایی قدرتمندی به کل ساختمان بخشیدند. نما در یک ضلع بسیار مرتفع است به سبب عرض کم تر، و لندمارک جذابی برای عابران پیاده است. ورودی اصلی عابر پیاده به ساختمان در ضلع شمال غربی است. هتل دارای پارکینگ است و در زیر ساختمان دفاتر اداری قرار دارد. دسترسی از گوشه جنوبی سایت است و از لحاظ ارایه سایر خدمات به هتل به طور مثال دسترسی هایی برای تحویل  و جمع آوری زبله ها در نظر گرفته شده است. نماها رنگی و شاد هستند و از پالت رنگ های طبیعی همانند آسمان و گیاهان الهام گرفته شده است. کاربرد رنگ های تیره تر سبب شده تا اثر گرد و غبار و آلودگی بر روی نما کم تر قابل توجه باشد به همین سبب از رنگ های براق و سرزنده در آراستن نما استفاده شده است. تن های رنگی از بخش زیرین تا بخش فوقانی  به نحوی طراحی شدند که از پایین به بالا کم رنگ تر می شوند. بخش زیرین از رنگ های سبز تیره تر است که تاثیرات گرد و غبار را تا حدبسیاری کاهش داده و سبب تمیز و براق نگاه داشت سطح نما شده است. با افزایش ارتفاع ساختمان؛ رنگ ها کمرنگ تر، رنگ های آبی، با پوشش گیاهی ترکیب شده و سپس به رنگ سفید رسیده است.  رنگ ها قطعه قطعه شدند در امتداد نوارها که حس پویایی به کل حجم بخشیده اند به نحوی که حرکت ماشین ها و حس سرعت را به خوبی نشان داده است. نوارهای رنگی نما از جنس پانل های فلزی است. گشودگی های صیقلی بین خطوط رنگی دارای الگوهای نامنظمی هستند که برای اتاق خواب ها دید و منظر به فضای بیرون را در ارتفاعات متفاوت فراهم آورده اند. بسیاری از اتاق ها دارای دو یا سه پنجره هستند.

فضای داخلی آپارتمان

در فضای داخلی غیر متقارن عنصر اصلی پروژه عبارتند از اشکال عمودی سیرکولاسیون که به صورت ستون های مارپیچ در هر طبقه مشابه هستند. در حالی که این عنصر ثابت است اندازه اتاق ها و استودیوها از کف تا کف هر طبقه متفاوت است. سوئیت ها در سطوح بالایی هتل ها چشم انداز منحصر به فردی به نمای پاتورامای پاریس دارند. سطح پایین تر پروژه شامل عملکردهای مشترکی است که عبارتند از ورودی در محدوده شمالی، لابی، بخش پذیرش، نقاط دسترسی به طبقات بالاتر و اتاق ها، و در نهایت سالن صبحانه خوری در ضلع جنوبی.