نمونه موردی پارک فرهنگی

پارک فرهنگی خلیج شنژن

معمار MAD Architects

مکان خلیج شنژن چین

مساحت تقریبی سایت ۵۱۰۰۰ متر مربع

مساحت کل ساختمان ۱۸۲۰۰۰ متر مربع

ایده طراحی پارک فرهنگی

ایده ی طراحی “پارک فرهنگی شنژن خلیج”  با توجه  به دو مقیاس متعالی از زمان – «دوره باستان» و«آینده» و با هدف ایجاد منظره شهری اثرگذار شکل گرفته است. برنامه فیزیکی از آن جمله اند تالار طراحی های خلاق، موزه علم و فناوری شنژن ، فضای سبز عمومی گسترده در امتداد آبشار در شنژن. پیش بینی می شود پارک فرهنگی خلیج شنژن در سال ۲۰۲۳ تکمیل شود.

معمار پارک فرهنگی گفت: « می خواهم فضای سورئالی ایجاد کنم، به گونه ای که افرادی که از این مکان بازدید می کنند، بتوانند استراحت یا ورزش کنند و امکان گفتگو با گذشته و آینده را داشته باشند. زمان و مکان در کنار هم قرار می گیرند و احساس بی وزنی و تخیل بی حد و حصر را نشان می دهند.».

نمونه موردی پارک فرهنگی

طراحی فضایی پارک فرهنگی

فضای سبز پارک فرهنگی

پشت بام های سبز و حیاط های عقب نشسته، فضاهای اصلی  پارک «سه بعدی» را تشکیل داده و خدمات پارک نه تنها به عنوان فضای عمومی بیست و چهار ساعته به روی عموم گشوده شده بلکه مکان اجرا و فضای نمایشگاهی نیز دارد. استخر آینه ای در قلب سایت به عنوان یک آمفی تئاتر ساحلی  می تواند ده هزار نفر را در خود جای دهد. سکوهای مختلفی که در سراسر فضای سبز پارک وجود دارد، مکان های اجرا در فضای باز و مناطق نمایشگاه عمومی هنر را تشکیل می دهند که فضای مدنی پویا برای میزبانی جشنواره های هنری و موسیقی و سایر رویدادهای داخلی و بین المللی است. پیاده روها و مسیرهای دوچرخه سواری بین ساختمان ها و در سراسر چمنزار پر پیچ و خم با هم ترکیب شده و فضای تفریحی گسترده ای را برای شهروندان در کنار ساحل فراهم آورده است.

نمونه موردی پارک فرهنگی

کانسپت حجمی پارک فرهنگی

فضای داخلی پارک فرهنگی

غرفه های شمالی و جنوبی پارک فرهنگی هر یک ه صورت سنگ های یادمانی در محیط سبز قرار گرفته اند. فضای داخلی با پشتوانه ی توسعه قدرتمند شهری، آرامش طبیعی طبیعت و اقیانوس  روبرو شده و گذر زمان را نشان داده است. پنجره های سرتاسری  و نورگیرها در کل فضای عمومی در طبقه اول سبب شده فضای داخلی مملو از نور طبیعی باشد، در عین حال مناظر طبیعی و روح پارک را به سمت فضای داخلی دعوت کند و همچنین سبب تقسیم بندی بین فضای داخلی و بیرون شود.