خانه سی + سی

معمار: Studio MK27

مکان: سایو پاولو، برزیل

سال ساخت: ۲۰۱۵

ایده طراحی خانه

با گشودگی های استتار شده، ایده طراحی خانه سی + سی، فضاهای پر و خالی است. زمین خانه باریک و دراز با ساختمان هایی واقع در دوسمت خیابان است با گشودگی هایی در جلو و عقب بنا. راه حل ارایه شده نه تنها تضمین کننده کاربری موثر از زمین است بلکه تضمین کننده دید و منظره، تهویه هوا و عایق بندی در فضاهای داخلی است. مسیر سنگی در باغ جلوی خانه از بازدیدکنندگان برای ورود به خانه دعوت کرده است. در طبقه همکف، برنامه فیزیکی در دو بخش توزیع شده است. بسط سمت چپ قطعه زمین دربرگیرنده ورود به باغ، بالکن، نشیمن، نهارخوری، باغ و استودیوی موزیک است. سمت راست زمین دربرگیرنده فضاهای خدماتی است؛ و در پشت زمین، پاسیویی است که دسترسی به سوئیت میهمان امکان پذیر کرده است. پاسیوهای باغ بسیار با اهمیت است به این سبب که هر اتاق به سمت آن ها گشوده شده است.

فضای داخلی خانه

کاربرد روکش های چوبی بازشو در فضای داخلی  خانه بر روی تمامی دیوارهای فضاهای تفریحی، عمومی یادآور سامانه ی فریم های شیشه ای اتاق هاست که سبب تولید تداوم و انتقال فضاهای سرپوشیده به سمت بالکن است. چنین ویژگی  ورودی هایی به سمت آشپزخانه و استودیوی موزیک سرپوشیده هدایت کرده که در صورت لزوم فضاهای باز و منحصر به فردی سازماندهی خواهند شد. دیواره طویل ۱۲ متری در ایده اولیه پروژه در نظر گرفته شده است از عناصر دیگر معماری است که فضای نشیمن به محیط نهارخوری متصل ساخته و دربرگیرنده کاربری های متعددی است که از آن جمله  جایگاه آلات موسیقی و وسایل شخصی و سرگرمی است. مبلمان ترکیبی از عتیقه جات و الگوهای مدرن و مبلمان برزیلی است. تعادل بین فضاهای ساخته شده و باز نورپردازی محیطی و تهویه هوا برای کل خانه ایجاد کرده است.

طبقات فوقانی خانه

طبقات فوقانی خانه مکانی است که سوئیت ها و اتاق تلویزیون قرار گرفته و از سمت خیابان عقب نشینی کرده بنابر مقرارت ساختمانی و تضمین کننده نور خورشید به سمت اتاق ها و دید و منظر به جنگل های پیرامونی است. حجم فضاهای داخلی دنج خانه پوشیده‌ شده با روکش چوبی است و سامانه ی نما دارای پنجره هایی چرخنده ای است که غیرقابل مشاهده و محسوسند. کل پروژه خانه حول ایده برون و درون است که پویایی فضایی پیچیده ای ایجاد کرده است.