موزه هنر تینان

معمار شیگروبن

مکان تینان تایوان

مساحت ۱۹۷۱۰ مترمربع

سایت موزه هنر

سایت موزه هنر در مرکز تاینان – پایتخت قدیمی تایوان – واقع شده است که بسیاری از مغازه ها و موسسات فرهنگی متمرکز شده است. این پروژه از طریق یک مسابقه آزاد برنده شد و موزه هنری است که در بالای پارکینگ زیرزمینی موجود ساخته شده است، که به مناطق اطراف آن سرویس می دهد. طراح موزه می گوید:«هنگام بازدید از سایت، اولین نگرانی من این بود که در این شهر که ساختمان های بسیار انبوه ساخته شده اند، فضای پارک برای استراحت به شهروندان وجود ندارد. مکانی است که من به گونه شناسی ساختمان فکر کردم که ساختمان را با یک پارک ترکیب می کند. بسیار ایده آل است، اگر بتوانید کاری شبیه به موزه لوئیزیانا در دانمارک انجام دهید ، جایی که گروه هایی از گالری ها در چشم انداز زیبا دیده می شوند، اما سایت موزه بسیار تنگ است و تحقق آن را غیرممکن می کند. از طرف دیگر، بر خلاف موزه اوکلند کوین روش، مکانی که فضاهای پارک در بالای موزه واقع شده است، من به یک نوع ساختمان فکر کردم که موزه هنر و فعالیت های پارک از هم جدا نیستند، بلکه کل یکپارچه هستند، این امکان وجود دارد که از درون موزه آزادانه به پارک بروید، یا بازدیدکنندگان پارک را داشته باشید، وارد موزه شوید و از آن لذت ببرید. گالری های مختلف با مقیاس های متفاوت بر روی هم قرار می گیرند، سقف هایی را ایجاد می کنند که به فضاهای پارک متصل به هم تبدیل می شوند، در حالی که ورودی های موزه در فضاهای بین گالری های جداگانه قرار دارند.».

حجم بیرونی موزه هنر

حجم بیرونی موزه هنر

ایده طراحی موزه

ایده طراحی موزه اشاره ای از پنج گلبرگ شکوفه فونیکس- گل نمادین تاینان است و هندسه طراحی موزه پنج ضلعی بزرگی است و چارچوبی که جعبه های گالری را در بر می گیرد و به بازدیدکنندگان اجازه می دهد از جهات مختلف به آن نزدیک شوند، و حس نمای اصلی را ضعیف می کند. از آنجا که تاینان در طول سال دارای تابش خورشید قوی است، به منظور ایجاد سایه برای کل ساختمان، به همراه پروفسور ساتوشی ساکای از دانشگاه کیوتو«سایبان فراکتال» ساخته شده است. در اصل یک نوع آلاچیق پلاستیکی از سایه فراکتال تولید کرده است و به همراه پروفسور ساکای اکنون در حال توسعه  نسخه فلزی در مقیاس بزرگ برای سایه انداختن کل ساختمان هستند.

فضای داخلی موزه هنر

برنامه فیزیکی موزه

برنامه فیزیکی موزه در ساختمان جدید عبارتند از فضاهای جدید گالری، فضای آرشیو مجموعه و مرکز تحقیقات هنری. محل آرشیو و انبار آثار درست در بالای گالری های نمایشگاه جدید واقع شده است بنابراین در آینده ، فضای آرشیو می تواند با رشد مجموعه دائمی به فضای گالری تبدیل شود.

نورگیر فضای داخلی موزه