سینما بین المللی چانگشا
معمار one plus partnership
مساحت ۵۹۸۰ مترمربع
سال ۲۰۱۹

ایده طراحی سینما

برای دهه ها کارگردانان فیلم از بندگو برای برقراری ارتباط با تیم فیلمبرداری و بازیگران در مکان های دور از دسترس و دشوار برای شنیدن صدا استفاده می کردند. بلندگوی آکوستیک (مگافون) نمادی کلیشه ای برای کارگردان سینما شد. طراحان از ایده ی شکل مخروطی بوق یا بلند الهام گرفتند و اشیای مصنوعی در فضای داخلی معماری تعریف کردند که بیانگر موضوع بلندگو(مگافون) شد. طراحان می خواستند تا بازدیدکنندگان و میهمانان تمرکز بر روی فرم های اورگانیک در فضا داشته باشند به همین سبب نیازی به اشیای تزئینی خاصی در فضای داخلی نیست. چنین معماری بیانگر رویکرد سادگی است و طراحان می توانستند بودجه خود را برای خلق فرم های فضای داخلی منحصر به فرد سرمایه گذاری کنند.

رنگ فضا

کل فضای با رنگ های خاکستری شاخص شده است. فرم های اورگانیک مجسمه واری که از سقف به بخش های مختلف معماری در فضا گسترده شده و به نحوی چیدمان پیدا کرده که مستقل از یکدیگرند.ستون های مستطیلی شکل پیرامون گوشه ها به نحوی منحنی شده که فضاهای نشیمن مطلوبی در تمامی جهات ایجاد کردند کف و تعدادی دیوارها با کاشی های مستطیلی شکل پوشیده شدند. نوپردازی به نحوی است که نور کافی در فضای داخلی تامین شود و تداخلی با طراحی مینیمال فضا داخلی ایجاد نشود. به غیر از رنگ طوسی از رنگ نارنجی استفاده شده که الهام گرفته شده از رودخانه ژیانگ است.

آدیتوریوم(تالار ورودی)

زمانی که میهمانان وارد هال ورودی می شوند به طور ناگهانی به سمت مکان های نشیمن نارنجی رنگ مخروطی شکلی جذب می شوند که با کوسن های راحتی آراسته شدند. این مبلمان نه تنها کاربردی اند بلکه از تقاط کانونی و تمرکزند. فواصل بین کاشی های مستطیلی شکل با رنگ نارنجی نقاشی شدند. در تالار ورودی اشکال و فرم های بر روی دیوار شبیه دهانه ی بلندگوست. طراحان از مصالح جذب صدا استفاده کردند که به صورت افقی بر روی دیوار قرار گرفتند.آنچه درباره تالار ورودی سینما منحصر به فرد است این است که دوستدار کودکان طراحی شده است. بلندگوی استوانه ای شکل دارای ویژگی های جذاب و نورپردازی های عملکردی است. مکان های نشستن با سایه های نارنجی و زردی پوشیده شدند و سایر جزییات حس صمیمی دارند و تجربه شادی بای کودکان هستند.حتی در سرویس های بهداشتی، سقف ها و دستشویی از فرم بلندگو استفاده شده و سعی در یکپارچه کردن فضای سرویس بهداشتی با سایر فضاهای داخلی معماری بوده است.