معماری ایرانی در عکاسی

زیبایی و پیچیدگی بناهای ایرانی، کشور ایران را تبدیل به جعبه جواهری از جواهرات معمارانه کرده است. از ویژگی های مهم فضاهای معماری سقف های گنبدی با جزییات غیرقابل توصیف است. معماری ایرانی از هندسه نمادین استفاده کرده و شامل کاربرد گسترده دایره و مربع می باشد که در طرح های متقارن آشکارست. رنگ های معروف موجود در کاشیکاری ها عبارتند از طلایی، سفید و فیروزه ای که بر روی زمینه آبی تیره لایه بندی شده است.


خانه طباطبایی،کاشان، ایران



مسجد شیخ لطف الله یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است که در دوره امپراطوری صفویه ساخته و واقع شده در ضلع شرقی مسجد نقش جهان اصفهان در ایران است. ساخت مسجد در سال ۱۶۰۳ آغاز و در سال ۱۶۱۹ به پایان رسید.


مسجد امام اصفهان، مسجد باشکوهی با موزاییک های آبی نمادین و تناسبات عالی است. این مسجد زیبا، با موزائیک های رنگی و نمادهای آبی رنگ و هندسه متناسب، بنای بصری خیره کننده واقع در راس میدان اصلی اصفهان است. این بنا به عنوان بنای یادبود شاه عباس اول و دستاوردهای سلسله صفوی است. ساخت گنبد این مسجد در سال ۱۶۲۹ ، آخرین سال سلطنت شاه عباس به پایان رسید.




عالی قاپو اصفهان کاخ باشکوهی واقع در اصفهان ایران است؛ ارتفاع آن چهل و هشت متر و در هفت طبقه است و هر طبقه قابلیت دسترسی با پلکان های مارپیچی را دارد. در طبقه ششم، تالار موسیقی و تورفتگیهای عمیق دایره ای شکلی است که در دیوارهاست و نه تنها دارای ارزش زیبایی شناسی بلکه آکوستیکی است.اتاقی در طبقه ششم با هنر گچکاری تزیین شده است؛ که بیانگر کوزه ها و ظروف و اتاق موسیقی معروفی است.


خانه بروجردی ها،کاشان، ایران




مسجد نصیرالملک شیراز معروف به مسجد صورتی اثر هنری و معماری بینظیری متعلق به اواخر قرن نوزدهم است. واقع شده در شیراز، مسجد نصیرالملک در دوره قاجار ساخته شده است. از ویژگی های معروف مسجد کاربرد وسیع شیشه های رنگی است که در آفتاب صبح محشرند.


مقبره حافظ شیراز

مسجد آ
مسجد آبی، تبریز

بازار تب
بازار تبریز


باغ و کاخ دولت آباد، یزد

مسجد جامع یزد


مسجد جامع یزد، ایران

منبع :https://themindcircle.com/photographer-captures-mesmerizing-photos-of-iranian-architecture/