مسابقه ایده های بین المللی معماری بیماری فراگیر

بیماری کویید-۱۹ اولین بار در ووهان، هوبی چین گزارش شد. در یازدهم مارس سال ۲۰۲۰ سازمان بهداشت جهانی، شیوع بیماری فراگیری را اعلام کرد، از آن پس بیش از صد و سی و هشت هزار مورد در صد و سی کشور تایید شده است و حداقل سه هزار و سیصد نفر در اثر این بیماری جان باخته اند. با گذشت چند روز، زندگی میلیون ها انسان به طرز چشمگیری تغییر کرده است.
در این میان، میلیون ها نفر در داخل پناهگاه های زیرزمینی ایزوله شدند. در استان هوبی، بیمارستان جدید ۲۵ هزار مترمربعی تنها در ده روز ساخته شد. تاثیرات همه گیر شیوع بیماری در سراسر جهان سبب بی ثباتی اقتصادی و اجتماعی،زنوفوبیا(بیگانه هراسی)، نژادپرستی و «زندانیان داوطلبانه» شده است و سیاستمداران مردم را به ماندن در خانه ترغیب می کننند.

معماری بیماری فراگیر

در دنیای به هم پیوسته ی ابر شهرهای امروز ، شیوع بیماری های عفونی و سایر موارد اضطراری بهداشت عمومی تهدید واقعی برای ساکنان ابرشهرها به حساب می آید.واقعیت های بیماری فراگیر پیکربندی فضای شهری، سبک زندگی، و مفاهیم بدن انسان را مورد مخاطب قرار داده است و به این سبب بحران های بهداشت نظیر کویید-۱۹ زندگی مختل شده است.
از آن جا که دنیا با تهدیدهای جدید جهانی بهداشت مواجه شده است، نیاز به طراحی خانه/ شهر فردا وجود دارد، سکونت در زمان هایی که شیوع بیماری ها و ویروس ها بخشی از زندگی روزمره ما هستند. با طراحی برای نیازهای واقعیت های بیماری فراگیر، معماران می توانند به عنوان تضمین کنندگان سلامتی عمومی در محله ها عمل کنند. شیوع ویروس ها در فضای شهری، بر زندگی میلیون ها انسان تاثیر داشته است.
در مدیریت هرگونه بحران سلامت عمومی، طراحی شهری دو ظیفه کلی دارد: روبرویی با تعداد بسیاری از بیماران و حفاظت از زندگی شهری به صورت عادی تا حد ممکن برای هر فردی.
اول، در صورت اضطراری به دلیل شیوع بیماری فراگیر، شهر با نیازهای گسترده ای به تجهیزات در مقیاس وسیع، فضاهای پزشکی و گورستان روبرو است. دوم، طراحی مکان های زندگی در آینده نباید نه تنها فضاهای کاربردی را بر اساس نیازهای فردی و جمعی در نظر بگیرد بلکه باید از سلامتی فردی نیز محافظت کند، زیرا انسان ها بیشتر و بیشتر وقت ایزوله شده خود را در فضاهای ساخته شده می گذرانند.
فراخوان مسابقه ی ایده های بین المللی معماری بیماری فراگیر، سعی در گشودن گفتگو و خلق اتاق تفکری دارد و به دنبال ایده هایی از معماری و طراحی در مورد آینده زندگی، فضای کاری، فضای عمومی و صنعت گردشگری است.
از طراحان شهری، معماران، طراحان، دانشجویان، هنرمندان، هنرپیشه ها و نویسندگان دعوت به عمل آورده می شود تا ایده های خود را در مورد معماری بیماری فراگیر ارایه دهند.
پیشنهادات باید مبتنی بر موقعیت واقع بینانه یا تخیلی باشد و بر پروژه های توسعه ی اراضی و شهری یا طراحی معماری و داخلی متمرکز شود.

زمانبندی مسابقه

مهلت ثبت نام بیستم ماه می سال ۲۰۲۰

مهلت ارسال آثار سی و یکم  ماه می سال ۲۰۲۰

برای کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای زیر مراجعه کنید

[/av_textblock]