رصدخانه تخم مرغی شکل «تیج»

 

معمار RAU Architects

مکان هلند

مساحت ناخالص ۱۲۰ مترمربع

سال ساخت ۲۰۱۴-۲۰۱۹

 

ایده طراحی رصدخانه

«رصدخانه تخم مرغی شکل تیج» برای مشاهده کردن پرندگانی است که در سواحل جزیره لانه می کنند، ایده ی طراحی رصدخانه از تخم های پرستو یا چلچله‌ی دریایی الهام گرفته است. پوشش نمای فرم دایره ای شکل تخم مرغ ازپوشال ساقه های نی  منطقه‌ی حفاظت شده است. قاب سازه تخم مرغی رصدخانه پارامتریک طراحی شده تا بهترین موقعیت و شکل دهانه ها مشخص شود.

سازه رصدخانه

سازه رصدخانه از چهارصد و دو قطعه ساخته شده که در سایت تحویل داده و سپس مونتاژ شده است. سازه سبک است، به آسانی قابلیت تفکیک شدن و جابجایی دارد. به لطف قابلیت های کامل در بازسازی، مدولار بودن و فلسفه ماده گرایی، تمام نکات کلیدی برای  ساخت سازه ی پایدار دایره ای  شکل کاملاً برآورده شده است.

مصالح رصدخانه

مصالح  قاب چوبی سازه ی  رصدخانه به دو قسمت تقسیم شده است. قسمت پایینی، که احتمال دارد چندین بار در سال در معرض طغیان قرار بگیرد، و از چوب های ضد آب آکویا است، و قسمت بالایی از درخت کاج ساخته شده است. برای به حداقل رساندن مزاحمت های پرندگان، راهکاری که برای فضای داخلی رصدخانه در نظر گرفته شده تونلی است که از مصالح بازیافت خاکریز ساخته شده است.حصار چوبی کم  ارتفاعی ساخته شده از شاخه های درختان، پیرامون فرم تخم مرغی شکل را همانند لانه احاطه کرده است. همچنین در طول مسیر، زیست بومچه های مختلفی برای پرندگان  ایجاد شده است و بنابراین می توان آن ها را دید. برای نزدیک شدن به پرندگان، قسمت آخر مسیر شامل یک تونل ساخته شده از گلدان های سنگی دست دوم است.

فضای داخلی رصدخانه

فضای داخلی رصدخان کاملا در معرض دید  و کف پوش آن با سنگ پوشانده شده است. پله ها به سمت گذرگاه دایره ای شکل مرتفعی از جنس مصالح فلز و چوب چندلایه هدایت شده است که دید و منظری به پیرامون ارایه می دهد. دهانه ی بزرگی در بالای فرم تخم مرغی، نور داخلی را فراهم می کند.