پروژه معماری کتابخانه جو و ریکا مانسهوتو

پروژه معماری کتابخانه جو و ریکا مانسهوتو

ایده ی طرح کتابخانه جو و ریکا مانسهوتو

سایت کتابخانه در مرکز پردیس دانشگاه شیکاگو واقع و با ساختمان های مختلفی احاطه شده است. با ترکیبی از سبک های متفاوت که در ضلع جنوبی سایت به سبک، کتابخانه رجسترین نست در ضلع شرقی، یادمان هنری مور و مسکن دانشجویی اژوراتا در شمال وجود دارند و در ضلع غربی ساختمان علوم جایگزین خواهد شد.
مشکل کارفرما حفظ و نگهداری ۳٫۵ میلیون کتاب توسط سامانه ی ذخیره سازی و بازیابی خودکار وانتظارات پیشنهادی اولیه ذخیره ی کتاب ها در جعبه ای با لاتر از سطح زمین بود. در تلاش برای حداقل تعدی در فضای باز، فضای خوانش و فضای نگاهداری کتاب ها در زیر زمین از فضاهای بسیار دلپذیری هستند که برای برهم زدن عرف های معمول طراحی شدند. بنابر ایده ی طرح کتابخانه، تصمیم گرفته شد تا کتاب ها در زیر سطح زمین باشند در فضایی که می توان با درجه حرارت ثابت و رطوبت حدود ۶۰ درجه بتوان کتاب ها را نگاه داری کرد و مردم در فضای گنبد شیشه ای بیضی قرار می گیرند که سازگار با بافت سایت ساخته شده و طرح آن برخلاف اصول متعارف ارایه شده است

سازه کتابخانه جو و ریکا مانسهوتو

سازه کتابخانه جو و ریکا مانسهوتو با پوسته ی شطرنجی و ابعاد ۱۲۰ فوت طول در ۲۴۰ فوت عرض با شیشه های عایق بندی شده بیانگر سامانه ی هوشمند و مینیمالی برای وساطت بین شرایط متغیر خارجی و فضای آرامش بخش داخلی است. ارتفاع گنبد سازه کتابخانه در بالاترین نقطه ۳۵ فوت است و ظرفیت فضای ذخیره ی کتاب های ۳٫۵ میلیون جلد کتاب است. طراحی شده توسط معمار «هلموت جان» فضای خوانش کتابخانه در زیر گنبد شیشه ای است و فضای محفظه نگاهداری کتاب ها توسط سامانه ی ذخیره سازی خودکاری قابل دسترسی است.

فضای داخلی کتابخانه جو و ریکا مانسهوتو

معماری فضای داخلی کتابخانه جو و ریکا مانسهوتو ترکیب هماهنگ و یکنواختی بین نورپردازی.

 تهویه هوا و مبلمان است به نحوی که در دکوراسیون فضای داخلی.

از مصالحی نظیر چوب درخت بلوط سفید اروپایی به کار گرفته شده است.

بیش از هر چیز کاربران کتابخانه از محیطی لذت می برند.

که دلپذیر برای مطالعه و تحقیق است. طرح این کتابخانه کلاسیک نیست بلکه ایده ی پیشرو برای طراحی آینده کتابخانه است.