پروژه کتابخانه ملی قطر
مکان دوحه قطر
معمار OMA

مشخصه های معماری کتابخانه ملی
مشخصه های معماری کتابخانه ملی قطر عبارتند از ستون های باریک، نمای چندوجهی و دهانه های اغراق آمیز. فضاهای داخلی كتابخانه ملی به زیر فضاهای تقسیم شده است که از آن جمله اند كتابخانه عمومي ، كتابخانه دانشگاه و مجموعه ميراث فرهنگی كه متشكل از متون و دست نوشته های ارزشمند مربوط به تمدن عرب و اسلامي است. کتابخانه عمومی دارای بیش از یک میلیون جلد کتاب است و مکانی برای هزار بازدید کننده با زیربنای ۴۲۰۰۰ متر مربع است
فضای داخلی کتابخانه
فضای داخلی کتابخانه ملی عبارتند از لایه های تکراری قفسه، متراکم شده با میلیون ها کتاب،که بیانگر غنای بصری است که با سقف فراگیر و گسترده ای که در بالای سر قرار دارد تضاد دارد. محیط ساختمان از سطح زمین بلندتر است، ، به سه راهرو امکان می دهد تا مجموعه کتابخانه را در خود جای دهند در ضمن فضای مثلثی مرکز را محصور کرده است.
مصالح کتابخانه
حجم ساختمان به نحوی طراحی شده است که زیرساخت های آن و قفسه های کتاب با هم ترکیب شدند. مصالح قفسه بندی آن از همان سنگ مرمر استاتاریوی سفید کاروارا که به عنوان کف استفاده شده ساخته شده است ، ساختمان دارای روشنایی مصنوعی ، تهویه و سامانه ی بازگشتی کتاب است. مجموعه میراثی واقع در شش متر زیر سطح طبقه اصلی ، پوشیده از تراورتن بژ ، در مرکز کتابخانه قرار دارد. این مجموعه هم به عنوان بخشی از کتابخانه و هم بصورت مستقل – مستقیماً از خیابان قابل دسترسی است.