مرکز فرهنگی لانگ گنگ

معمار:Mecanoo

مکان: شنژن، کوانگ دان ،چین

مساحت: ۹۵۰۰۰ مترمربع

سال ساخت: ۲۰۱۹

احجام مرکز

شنژن از زمانی که «منطقه ویژه اقتصادی» نامیده شده  رشد سریع داشته است. همان طور که جمعیت از ۱۲ میلیون نفر فراتر رفته سازه های بلند مرتبه خط آسمان شهر را تغییر دادند. واقع در محله شرقی لانگ گنگ، مرکز فرهنگی، برنامه های فرهنگی غنی و متنوعی دارد که در امتداد سایت باریک و دراز ۳٫۸ هکتاری با محدوده های ارتفاعی خاص است. راهروهای بین احجام ساختمان ها که در امتداد جاده های مجاور است دسترسی به منطقه کسب و کار واقع در غرب ساختمان رو به پارک در شرق ایجاد کرده است. احجام مرکز دارای لبه های منحنی شکل و نماهای متمایلی است که دید و منظرهای پویایی را قاب گرفته و پناهگاهی برای میادین عمومی و جریان های طبیعی عابران پیاده است. فرم های شناور احجام همچنین سبب شکل گیری جریان های هوا و محافظت در برابر خورشید و باران در منطقه ی نیمه استوایی شنژن است. با سهیم شدن در زبان، ارتفاع و مصالح مشابه و متداول احجام مرکز فرهنگی چشم انداز منسجمی ایجاد کرده بدون منحصر به فرد بودن نمای جلو و عقب.

برنامه های فرهنگی مرکز

برنامه های فرهنگی متنوع مرکز دارای چهار عنصر اصلی است: موزه هنر، مرکز جوانان، مرکز علوم و بازار کتاب. مرکز علوم متمرکز بر روی علوم محبوب برای کودکان و نوجوانان است. مرکز جوانان مکانی برای ملاقات و سایر فعالیت ها نظیر موسیقی و ورزش است. موزه هنری هنرهای عمومی در طبقات بالاتر با مرکز برنامه ریزی شهری در طبقه همکف و زیرزمین ترکیب شده است. با مکان یابی ورودی ها به سمت مراکز فرهنگی در میادین سرپوشیده، برنامه های فرهنگی متنوعی به سمت فضاهای بیرونی گسترش یافته است. بزرگ ترین حجم چهارتایی شامل بازار کتاب است، بازار انحصاری برای کتاب ها و رویدادهای مرتبط به کتاب همانند جلسات رونمایی و نمایشگاه ها.

فضای داخلی مرکز

فضای داخلی مجسمه وار- ساختار بتنی به دفت طراحی شده به نحوی که بخشی از تجارب فرهنگی بازدیدکنندگان است. پرسه زدن داخل ساختمان همانند دیدن مجسمه بتنی در فضای داخلی است. نمای مجسمه وار هر حجم دارای تیرها، ستون ها و هسته های بتنی عظیمی است که ساختمان را به طور شاخص به نمایش گذاشته است. فضاهای داخلی احجام متمایل در لبه ها تاکید معمارانه ای دارند که با بازدیدکنندگان را به تجربه ی جدید از عناصر ساختاری معماری دعوت کرده است.