معماری فنگ شویی چیدمان منزل

جنبه‌های بنیادی فنگ شویی سادگی و منطق  برای دریافت انرژی مثبت  است و به سهولت قابلیت بکار بستن  برنامه ریزی مطلوب برای  منزل و محیط کار را دارند. در اکثر موارد،  معماری فنگ‌ شویی دربرگیرنده  اصول  متعارفی است  که  اکثر  معماران  به  آن‌ها  معتقدند به طور مثال  تهویه  و  نور طبیعی  و  فضاهای  سخاوتمندانه و وسیع. روش چیدمان منزل در معماری فنگ شویی تمامی جنبه‌های  فضاهای  کاری و زندگی را در برگرفته که  عبارت است  از  معماری ،  اتاق خواب‌ها،حمام‌ها ،آشپزخانه‌ها،باغ‌ها  و فضاهای بیرونی.  به این دلیل که فنگ‌شویی هنری مبتنی بر درک مستقیم انرژی عناصر است، هدف چنین فلسفه‌ی چینی هماهنگی و تعادل است و برخی آن را با آرمان‌های کلاسیک غربی در رابطه با تقارن و تناسب مقایسه کرده‌اند. این سبک خلق محیط‌های سالم و موزون در منزل را آموزش می‌دهد. علی‌رغم قوانین متعدد و پیچیده، فنگ‌شویی سازگار با بسیاری از سبک‌های معمارانه است. ظاهری پاکیزه و به دور از آشفتگی یکی از سرنخ‌هایی است که می‌تواند در طراحی و چیدمان منزل بر اساس اصول فنگ‌شویی در نظر گرفته شود.

معماری فنگ شویی داخلی

فضاهای طراحی شده  اجازه‌ی  ورود  و  جریان یافتن  انرژی  را  بدون  هیچ  مانعی و به وضوح امکانپذیر  ساخته  باشند. سقف‌های  مرتفع  و فضاهای  سخاوتمندانه  پر  نور  با  تهویه طبیعی   مطلوب  از اصول  بنیادی  برای  منزل  به سبک  معماری فنگ‌شویی است.ورودی اصلی به خانه‌ بایستی دسترسی آسان به خیابان اصلی را داشته باشد و به اندازه‌ی کافی وسیع باشد تا ورود انرژی مثبت امکان‌پذیر شود. در مورد ورودی خودروها و درب پارکینگ چنین اصولی صدق می‌کند. رویکرد طراحی مناسب است که با مسیرهای ورودی، درب‌ها، گیاهان، صندوق پست و نورپردازی تعریف‌شده باشد تا بر اهمیت ورود خودروها به سایت تاکید داشته باشند. آشپزخانه فضای مرکزی برای تهیه‌ی غذاست. بسیار با اهمیت است که آشپزخانه بسیار نزدیک ورودی و یا دور از دسترس نباشد تا انرژی به آسانی نگریزد. قرار دادن سینک و ماشین ظرفشویی بایستی از اجاق گاز جدا و مجزا باشد. آشپزی که از فضای تهیه‌ی غذا لذت ببرد و شاد باشد تمام اعضای خانواده را خشنود خواهد کرد.علاوه بر این اصول، آشپزخانه بایستی در مرکز فضای عمومی خانواده قرار گیرد تا اجازه دهد تمامی خانواده با یکدیگر زمان خوردن تهیه غذا تعامل داشته باشند و همچنین امکان تعامل با کودکان فراهم شود.

معماران معماری فنگ شویی

معمار آی.ام. پی در طراحی هرم موزه لوور از سازه‌ی آتش استفاده کرده است که در تعادل با سازه‌ی آی موزه لوور است.
ساختمان‌های آتش اشکالی مثلثی هستند همانند شعله‌های آتش، ساختمان‌های آب افقی هستند همانند جریان‌های آب.
سازه‌های دایره‌ای شکل در معماری فنگ شویی همانند گنبدهای ژئودوزیک برگرفته شده از کیفیت فلز هستند به نحوی که به طور مداوم در جریان است.
سازه‌های مستطیلی شکل همانند بسیار از آسمانخراش‌ها بیانگر رشد، وسعت و قدرت و ویژگی‌های عنصر چوب است.
انرژی چوب در تمامی جهات قابل گسترش است.
به طور مثال بنای خطی و مرتفع یادبود واشنگتن.
طراحی مثلث‌وا در اپرای سیدنی استرالیا به عنوان شکلی از آتش
کلیسای سنت‌باسیل در مسکو که ساختمانی آتش است
واحدهای سازگار با محیط‌زیست در استان گوانگدونگ، چین

اصول معماری فنگ شویی

تناسبات ایده‌آل خانه مربع شکل و سپس مستطیلی است. چنین اشکال هندسی، روابط کاربردی موثری بین فضاهای داخلی، پلان‌های بهینه از لحاظ انرژی و استفاده‌ی عملی از مصالح ساختمانی ارایه کرده‌اند.ورودی بایستی تمیزباشد، دست و پاگیر نباشد و به خوبی طراحی شده باشد. کیفیت مصالح ورودی درب تعیین کننده‌ی کیفیت انرژی است که وارد منزل می‌شود. در حالت ایده‌آل درب‌ها بایستی یکپارچه و به سمت داخل گشوده شود.در معماری فنگ شویی درب ورودی می‌تواند از ویژگی‌های شاخص منزل باشد و تا حد امکان از رنگ‌های روشن و درخشان استفاده شود( قرمز رنگ خوبی است).فضاهای کاری منزل بایستی از سایر فضاها مجزا و جدا نگاه داشته شود. محیط کاری منزل بایستی از فضای نشیمن و خواب دور باشد. از عناصر طراحی روانشناسانه و فیزیکی برای جدا کردن مکان‌ها از سایر فضاهای کاری استفاده شود.بایستی مکانی برای انبار کردن هر چیز وجود داشته باشد و اتاق‌ها منظم و به دور از درهم‌ریختگی باشد.

کاربرد معماری فنگ شویی در دکوراسیون

کارشناسان معماری فنگ‌شویی بیان کرده‌اند که اصول ساده تاثیر شگفت‌آوری را بر روی زندگی روزانه‌ی هر فردی دارد. به طور کلی اصول نامبرده متفاوت از فرایندی نیست که یک معمار خوب برای طراحی خانه دنبال خواهد کرد گوش دادن به غریزه‌های طبیعی و طراحی فضاها سبب می‌شود که ساکنان احساس آرامش و تسلی خاطر بیشتری داشته باشند. از اتاق‌های بیش از حد شلوغ و انباشته، با نور کم و فضاهای بلا استفاده و راهروهای طولانی بایستی اجتناب کرد تا از بین انرژی در فضای داخلی جلوگیری کرد.ترغیب به تهویه‌ و نور طبیعی به فضای داخلی منزل. پنجره‌های سرتاسری از کف تا سقف که ورود نور طبیعی به فضای داخلی را فراهم کرده‌اند تخت خواب‌ها بایستی در جهت جنوبی شرقی طوری قرار بگیرند که هماهنگ با طبیعت باشند. اجتناب از گوشه‌های تیز و یا اشیای جلو آمده رو به فضاهای استراحت. فضاها عبارت است از اتاق‌خواب‌ها، میزهای نهارخوری، کاناپه و … طراحی با اشکال مربع و مستطیلی از اصول مکمل هستند مرکز خانه بایستی تهی و خالی باشد تا امکان گردش انرژی به درستی امکانپذیر باشد

مربع لوشو در معماری فنگ شویی

مربع لوشو ابزارباستانی است که برای پیش‌گویی اساتید چینی به کار برده شده است. چیزی نیست که شما بخواهید مستقیما برای بهتر کردن شرایط منزل یا دفترتان استفاده کنید بلکه دارای جنبه‌ی مفهومی و تئوریکی دارد که سبب شده که معنی فنگ‌شویی بهتر درک شود. مربع لوشو در معماری فنگ شویی که مربع جادویی نیز نامیده شده است یکی از استادان چین باستان، مفهوم مربع جادویی را از الگوی پشت لاک پشت‌ گرفت. الگوی سه در سه در لاک‌پشت وجود دارد که اساس مربع لوشو در معماری فنگ شویی شد و تبدیل به شبکه‌ی ریاضی شد که جمع اعداد در هر ردیف، ستون یا مورب مشابهند.مهم نیست که در چه جهتی اعداد را جمع می‌زنید همیشه بایستی ۱۵ باشد عدد قدرتمندی که جوابگوی تعداد روزها در هر چرخه‌ی ۲۴‌ تایی در سال شمسی چینی است.در مربع لو‌شو ، عدد ۵ در مرکز قرار دارد و اعداد زوج و فرد به طور جایگزین در پیرامون جدول هستند. چهار عدد زوج، ۲، ۴، ۶، ۸ در چهارگپشه هستند و پنج عدد فرد ۱، ۳، ۵، ۷،۹ شکل‌دهنده‌ی ضربدر در مرکزند.

معماری فنگ شویی

تاثیر رنگ‌ها در معماری فنگ شویی

استفاده از رنگ در معماری فنگ‌شویی تاثیر شگفت‌آوری بر منزل دارد. فنگ‌شویی استفاده از رنگ در منزل را به منظور ایجاد هماهنگی و تعادل دانسته است. استفاده از رنگ زرد(عنص آتش یا زمین) شاد وآفتاب‌رو: رنگ در فنگ‌شویی نشان‌دهنده‌ی نشاط در هر منزل و دفتر اداری است. ایجاد حس دنجی و دعوت‌کننده در فضا را ایجاد کرده است و مناسب برای آشپزخانه، فضای نشیمن و اتاق‌های کودکان است.

رنگ قرمز، نشان‌دهنده‌ی عشق و جسارت است (عنصر آتش)
رنگ قرمز نشان‌دهنده‌ی قدرت و آوردن انرژی مثبت،هیجان و شادی است.
رنگ قرمز در فرهنگ چینی خوش‌شانی و شادی و در هند رونگ ازدواج و در غرب جسارت است
رنگ سبز:سلامت، رشد و جنبش (عنصر چوب)
رنگ نارنجی:اجتماعی و خوش‌بین بودن(عنصر آتش)
رنگ سفید:بی‌گناه بدن، تازگی و آغازی جدید(عنصر فلز)
رنگ آبی:آرامش، صلح و آسایش(عنصر آب)
رنگ خاکستری:خنثی، وضوح و شفافیت(عنصر فلز)
رنگ بنفش:پررمز و راز(عنصر آتش)
رنگ صورتی:آرامش دهنده (عنصر آتش)
رنگ مشکی:ناشناخته، بینهایت (عنصر آب)

بهترین کتاب فنگ شویی معماری

طراحی نظم : ترجمه گیتی خوشدل – نشر پیکان.
فنگ شویی (راهنمایی علمی و کاربردی) : ترجمه ملیندا اسکندری – نشر ققنوس.
فنگ شویی برای زندگی در آپارتمان : ترجمه محمد قراچه‌داغی – نشر آسیم.
فنگ شویی برای امروز : ترجمه محمد قراچی داغی – نشر آسیم.
زندگی بهتر با فنگ شویی : ترجمه شهنام طاهری – نشر شباویز.
نمادهای فنگ شویی : ترجمه هومن بابک نیا – نشر مثلث.
فنگ شویی اداری : ترجمه محبوبه افضلی – انتشارات سبزان.
فنگ شویی رابطه ها : سمیه پیلوار – نشر حوض نقره.
کتاب کوچک فنگ شویی : ترجمه لیلا هدایت پور – نشر مثلث.
فنگ شویی به زبان ساده : محمد صادق شریعتی – انتشارات سبزان.
فنگ شویی کاربردی : دکتر رضا صادقی – انتشارات بیژن.
فنگ شویی – واستوشاسترا ( معماری وداوی ).
در هم برهمی در منزل از جریان یافتن انرژی‌ های مثبت کاسته و در نتیجه افکار آشفته برای ساکنان منتج فضایی خواهد بود.
خانه‌ای منظم و به خوبی سازماندهی شده سبب خلق محیطی آرام است.
اشیا و لوازمی که کاربردی ندارند را به دور بریزید. لوازمی که استفاده‌ای ندارند انرژی بد را به فضای داخلی جذب می‌کنند.