بنای یادبود کولیر بوستون

مکان: ماساچوست، ایالات متحده

معمار: Howeler + Yoon

سال ساخت: ۲۰۱۵

سازه بنای یادبود

در مکان پردیس دانشگاهی ام آی تی به افتخار آقای شان کولیر – در تاریخ ۱۸ آوریل ۲۰۱۳ به سبب شلیک گلوله کشته شده است- بنای یادبودی در سایت با سازه ای بی حد و مرز ساخته شده است. ترجمان کلمه «کالیرول قوی» در فضای یادمان به صورت فرمی تعریف شده که در برگیرنده مفهوم قدرت توسط اتحاد و یکپارچگی است. سازه یادبود از سی دو بلوک گرانیتی ساخته شده و به شکل طاق سنگی پنج طرفه است. هر بلوک به نحوی بلوک کناری را نگاه داشته و فضای مرکزی را ایجاد کرده است. با الهام گرفتن از شکل  دست باز بنای سنگی با پنج دیواره ی شعاعی ساخته شده و حرکت به سمت پردیس دانشگاهی را نشان داده است. فضای وید و میان تهی در مرکز دیوارهای شعاعی فضای گذری است که سایت را قاب گرفته است.

دیوار بنای یادبود

تلاقی فرم ستاره شکل شعاعی و وید مرکزی سطوح نرم و منحنی شکلی ایجاد کرده است. طویل ترین دیوار بنای یادبود به خیابان اصلی هدایت شده و به طور همزمان ورودی برای سایت تعریف کرده است. دو دیوار حادتر مکان تیراندازی را که تنها چند فوت فاصله دارد نشانه گذاری کرده است و عناوینی نظیر «زندگی طولانی، قلب های بزرگ، لبخند بزرگ و خدمات گسترده » بر روی سنگ های گرانیت حکاکی و شاخه های  درختان بر بالای سازه گرانیت سنگی گذر زمان را نشان داده است. در تضاد، چراغ های نقطه ای که در پیاده روهای مجاور دیوارها تعبیه شده تضاد با ستارگان در شب است.

طرح بنای یادبود

در طرح بنای یادبود از تکینیک ساخت قدیمی برای پوشش فضای طاقی شکل با کاربرد تکنیک ساخت دیجیتال جدید و فنآوری محاسبات سازه برای ایجاد فرمی منحصر به فرد استفاده شده است.  فرایند ساخت سازه بر مبنای برش بلوک های سنگی توسط ربات و فرآیند طراحی برای یادبود شان کولیر، فرآیندی بین ساخت مدل های فیزیکی، آنالوگ، دیجیتال و شبیه سازی با ابزارهای دیجیتالی را شامل می شود.