پروژه معماری ساختمان ودافون

پروژه معماری ساختمان ودافون

ایده طراحی ساختمان ودافون

معمار: BARBOSA & GUIMARÃES

مکان:پورتو، پرتغال

سال ساخت:۲۰۰۸-۲۰۱۰

اين ساختمان توسط معماران «خوزه آنتونیو باربوسا و پدروگیمرآز» در سال ۲۰۰۹ طراحي شده است، ساختمان ودافون در شمال غرب شهر پورتو، پرتغال واقع شده است. ایده طراحی ساختمان ودافون برگرفته از شعار شرکت می آید؛ «زندگی ودافون است، زندگی در حال حرکت است.» مي باشد. طراح ساختمان تلاش دارد تا به این شعارتوسط طراحی و کشيدگي نمای بیرون به فضای داخل که نمادی از بهره برداری از فضاها و روابط آن هاست دست پيدا کند. از فضای بیرون، پویایی طراحی، با توجه به خطوط شیب دار، مسطح و همچنین کاربرد زوایای مختلف، سبب ایجاد احساس حرکت و پویایی می شود. همچنین تصویر بیرونی ساختمان ودافون به نحوی عمل می کند که فضاهای باز بزرگ داخلی بتوانند به راحتی تقسیم و در صورت لزوم به کاربری های مختلف اختصاص داده شوند. ایده طراحی ساختمان ودافون مبتنی بر حجم بتنی سفید با اشکال سه بعدی است که از خطوط هندسی جسورانه با اشکال الماسی تشکیل شده است و برخی از آن ها دارای پنجره های بزرگی هستند.

طبقات ساختمان ودافون

ساختمان ودافون شامل ۸ طبقه، ۳ زیر زمین و ۵ طبقه بالای سطح خیابان است. زیرزمین ۲ -و ۳- به پارک ماشین ها مربوط می شود در حالی که سطح ۱- برای حوزه های فنی، ماشین آلات، فضاهای تمرین و اتاق غذاخوری در نظر گرفته شده است.
هم سطح خیابان، طبقه همکف برای فعالیت های عمومی است، همانند فروشگاه محصولات مارک دار، کافه تریا یا سالن های نمایشگاهی که برای نمایش محصول های داخلی و برگزاری رویدادهای عمومی یا مطبوعات است.
معماری چهار طبقه باقی مانده به فضاهای اداری اختصاص داده شده است. همچنین این ساختمان دارای یک باغ در فضای پشت بناست که هم از طبقه همکف و هم از سطح زیرزمین قابلیت دسترسی دارد.

سازه و مصالح ساختمان ودافون

نمای بتنی به عنوان ساختاری همانند پوسته تخم مرغ عمل کرده .

و سازه فضای داخلی ودافون با حداقل عناصر سازه اي.

و پله و سه ستون مرکزی نگاه داشته شده است.

مصالح اصلي ساختمان ودافون عبارت است .

از بتن مسلح که سبب شده تا اشکال پیچیده بنا.

بر اساس تصمیم معمار به صورت ارگانیک و پیچیده طراحی شود.

پانل های شیشه ای در نما، قطعات منحصر به فردی هستند .

که به سبب هندسه های غیرمعمول به دقت اندازه گیری شدند.

پوشش فضاهای داخلی با سیمان سفید جلا داده شده .

که سبب ایجاد پیوستگی بین فضاهای افقی و عمودی معماری داخلی ساختمان شده است.