خانه گنبدی

پروژه طراحی خانه گنبدی

ایده طراحی خانه‌ گنبدی

ایده ی ۷۰ خانه گنبدی برای روستاییانی شکل گرفته است که خانه هایشان را در زلزله در شهر باستانی اندونزی، یوگیاکارتا در سال ۲۰۰۶ از دست دادند. زلزله در مقیاس ۶.۳ ریشتر نزدیک به ۶۰۰۰ کشته در بر داشت و بیش از ۲۰۰ هزار خانه را خراب کرد. ایده ی خانه های گنبدی از شکل نیمه ی تخم مرغ الهام گرفته است و گنبدها می توانند در برابر زمین لرزه و سرعت باد تا ۴۵۰ کلیومتر در ساعت مقاومت کنند. همچنین از لحاظ حرارت تا ۲۷ درجه ی سانتیگراد برای اولین طبقه و ۳۳ درجه ی سانتیگراد برای طبقه ی دوم مقاوم است. همان‌طور که از نام این خانه مشخص است گنبدی شکل است. مردم یوگیا آن را “teletubbies” نامیده اند.

مشخصات خانه گنبدی

این روستا دارای مساحت دو هکتاری است و در حال حاضر خانه های گنبدی روستای یوگیاکارتا تبدیل به منطقه ی گردشگری برای بازدیدکنندگان به این روستا شده است. سازه های گنبدی در این روستا در مجموع ۸۰ خانه هستند که ۷۱ مورد آن مسکونی،۶ حمام عمومی، ۱ مسجد، ۱ سالن همایش و ۱کلینیک بهداشت است. مشخصات هر خانه ی گنبدی عبارت است از سازه ای به قطر۷ متر و ارتفاع ۴.۶ متری که دارای ۲ درب،۴ پنجره و ۲ اتاق است. فضای خانه ها دو طبقه با اتاق خواب، اتاق نشیمن،‌آشپزخانه و حمام است و تهویه ی هوا نیزدر خانه وجود دارد.

مصالح خانه گنبدی

این خانه ی گنبد منحصر به فرد، پاسخی به خانه های مینیمالیستی مقاوم در برابر زلزله است.

معماری و شکل بسیار شبیه به ایگلوهای اسکیموهای قطبی، با رنگ سفید و نیمه گرد است.

و با استفاده از بتن، سیمان و رنگ سفید ساخته شده است.

خانه گنبدی گزینه ی فوق العاده ای برای حل مساله ی کمبود مسکن در سراسر جهان شناخته شده اند.

در بلایای طبیعی مانند زمین لرزه ها، آتش سوزی ها و سیل ها نیاز به مسکن های مقرون به صرفه و مناسب در سراسر جهان ضروری است.

مسکن های گنبدی در برابر رویدادهای طبیعی مقاوم و ساخت آن ها هزینه ی کم تری دارد.

همچنین گنبدها به طور طبیعی به خوبی عایق بندی شده و در صرفه جویی انرژی موثرند.