همایش صنعت رابطه معماری و توریسم

همایش صنعت رابطه معماری و توریسم

همایش معماری و توریسم چیست؟

نقش معماری در صنعت گردشگری بسیار تنگاتنگ است به نحوی که این دو فعالیت بسیار به هم وابسته هستند. ارتباط دو طرفه معماری و توریسم از زمان باستان آغاز و تا به امروز ادامه داشته و معماری به عنوان یکی از جاذبه‌های جهانگردی نقش بسیار مهمی داشته است. معابد به افتخار خدایان ساخته شدند، آمفی‌تئاترهای بزرگ، استودیوم‌های ورزشی، کولوسئوم و دیگر ساختما‌ن‌های بسیار بزرگ و مهم عمومی، جمعیت بسیاری را با مشخصه‌های ویژه‌ی فرهنگی و اجتماعی به خود جذب کرده‌اند. معماری بیان‌کننده سبک و روحیه‌ی زمان‌هایی با دوره‌ها و فرهنگ‌هایی که از آن برخاسته است می‌باشد. بسیاری از شهرهای اروپایی(روم، لندن، پاریس، آتن و بسیاری دیگر) نمونه‌های ایده‌آل و بیانگر این نکته هستند که چگونه روح زمان در دوره‌ی خاصی در ساختمان‌ها دمیده شده است.

رابطه معماری و توریسم در فرهنگ

هنوز چنین روحیه‌ای در داخل ساختمان‌های متعلق به آن دوران وجود دارد و درصنعت توریسم دیده شده است و همچنین توسعه‌ی آن در فرهنگ ساختمان‌های یادمانی بسیار مهم در حوزه معماری، بیانگر مشخصه‌های فرهنگی اجتماعی دوره خاصی است که در معماری ظهور کرده است. می‌توان گفت معماری سرچشمه اطلاعاتی درباره‌ی تاریخ و هویت‌های شهر، ملت و کشور است. اخیرا تغییر، تحولات و دگرگونی‌های بسیاری رخ داده است. در چند دهه‌ی گذشته میراث تاریخی مبنای صنعت توریسم فرهنگی و معماری شده و امروزه معماری مدرن دارای چنین جذبه‌ی قابل توجهی است که سبب شده تعداد گردشگران زیاد شود و شهرها به عنوان جاذبه‌ی گردشگردی مطرح شوند.

ثبت نام در معماری و توریسم خاورمیانه

بهترین نمونه شهر دبی است مثالی از شهرهای خاورمیانه که بسیار عجیب و غریب هستند. اگر به تصاویر ۲۰ سال گذشته و ۱۰ سال آینده شهر بنگریم متوجه می‌شویم که چگونه به دلیل سرمایه‌ی نفت، شهر به مرکز گردشگری جذابی تبدیل شده است. هرچند امروزه ثابت شده است که خرید و فروش نفت نقش بسیار کمی داشته و صنعت توریسم و تجارت مهم‌ترین نقش را دارند و دبی یکی از نمونه‌های شهرهای مدرن است که معماری در اقتصاد آن نقش مهمی ایفا می‌کند. معماری مدرن نوعی ابزاری تجاری است که چه بر بافت شهری و یا چه بر اساس چنین اصولی بنیان نهاده شده است. ساختمان زمانی که در بافت شهری، منطقه‌ای، کشوری و اجتماعی و محیط زیستی که در آن قرار دارد جای گیرد (با توجه به مکان، اقلیم، منطقه و منظر شهری) به تنهایی جاذبه‌ و ابزاری تبلیغاتی برای تسهیلات رفاهی است.

سمبل های معماری و توریسم شهرهای اروپایی

نه تنها سمبلی از اثر خالق است بلکه سمبلی شهری، منطقه‌ای، کشوری و اجتماعی است و نمونه‌ی دیگر خانه‌ی اپرای شهر سیدنی(ساخته شده توسط اوتزن) است که نمونه‌ی واقعی از معماری است که می‌تواند نه به خاطر مکانی که در آن خلق شده است بلکه به سبب فرهنگ جهانی شدن وجود داشته باشد. ‌مکان ساختمان الهام دهنده‌ی حجمی است که از دور دست‌ها بر افق دریا نمودار است. حجم ساختمان اپرا که بیانگر اجرای حرفه‌ای پوسته‌های بتنی است تبدیل به لندمارکی در شهر سیدنی و همچنین در سرتاسر استرالیا شده است. بدون شک چنین تسهیلاتی در هرکجا نشانگر جنبه‌ی فناوری‌های نوین قابل توجهی است. اما قرارگیری اپرا در شهر ساحلی دارای معنای خاصی است و وابسته به مکانی است که از آن برمی‌خیزد. چنین احجامی سهم مهمی در بهتر قرار گرفتن شبکه‌های شهرهای اروپایی و به خصوص پیشرفت‌های اقتصادی داشته‌اند‌.

فعالیت هزینه بر معماری و توریسم پر سود

با این حال آیا معماری مدرن از لحاظ اقتصادی و عملکردی موفقیت‌آمیز خواهد بود؟ برای بخش‌های تجاری معماری و توریسم ، هنر و معماری معنی‌دار بسیار تجملی است و از لحاظ اقتصادی شامل فعالیت‌های عملکردی موفقیت‌آمیزی است. با چنین توضیحاتی بایستی بدانیم که در این موارد از طراحی معمارانه‌ای صحبت می‌کنیم که با در اولویت قرار دادن عملکرد غالبا نادیده گرفته شده است. املاک توریستی دارای ارزش بسزایی هستند اگر پرسود باشند در غیر این صورت فاقد ارزشند. طراحی معمارانه، هزینه‌بر است و به طور طبیعی سرمایه را نسبت به تسهیلاتی که صرفا عملکردگرایانه هستند چند برابر می‌سازد. در حال حاضر در مرحله برنامه‌ریزی کسب و کار، حوزه‌ی معماری در نقطه‌ی بحرانی است و نیازمند بودجه اقتصادی و برآوردهای حرفه‌ای در زمینه‌ی مکان‌یابی و طراحی محصولات است. در مقابل، معماری خوب و غیرمعمول در بازار پر سودتر است و بسته به ارزیابی محصولات بیانگر مکان‌های جدید و ظاهر جذاب‌تری است.

عملکردگرایی معماری و توریسم گردشگری

این نکته سبب افزایش تقاضا و قیمت شده که برای ساختمانی‌های تجاری بسیار بزرگ‌تر نسبت به ساخت‌وسازهای عملکردی سنتی موفقت‌آمیزتر است. معماری همچنین عملکردگرایی جدیدی را به وجود می‌آورد و با استفاده از چنین عملکردگرایی که در تجربیات قدیمی نهفته است نتیجه مطلوب توسعه‌ی صنعت توریسم را فراهم می‌آورد. از دیدگاه گردشگران عبارت «فرم از عملکرد پیروی می‌کند» یا «عملکرد از فرم پیروی می‌کند» قابل بحث است به این سبب که در صنعت گردشگری نحوه‌ی ارایه املاک و محصولات منجر به نوسان‌هایی در ارزیابی نکات منفی و مثبت می‌شود. گردشگری و معماری هرگز در ارتباط چنین تنگاتنگی نبوده‌اند که امروز این امر به وضوح دیده می‌شود و این مسئله آن‌قدر مهم است که می‌تواند به ختم موفقیت‌های دوطرفه شود. پروژه‌های ناموفق «هیولاهایی» هستند که بیانگر طرح‌مایه‌های خاصی در معماری‌اند که ذاتا موفقیت‌آمیز هستند و افکار و شیوه‌های جدیدی در معماری و فضای شهری را نشان می‌دهند.

پایداری معماری و صنعت توریسم

به نظر بیشتر دارای فرم مجسمه‌واری هستند ولی از لحاظ عملکردی در حال تغییر و دگرگونی هستند. در این‌جا موضوع پایداری مطرح می‌شود که تنها مشکلات فنی در ساختمان نیست. برای رسیدن به موفقیت، پروژه‌ی پایدار بایستی از لحاظ اجتماعی و همچنین اقتصادی پایدار باشد. چنین پروژه‌هایی بایستی با جامعه رابطه‌ی ‌خوبی برقرار سازد و جذاب و الهام‌دهنده باشند و از جنبه‌ی اقتصادی نیز سودمند در نظر گرفته شوند. در این صورت معماری از لحاظ گردشگری در برنامه‌ریزی شهری چه به دلیل میراث فرهنگی یا عنصری از معماری معاصر بخش مهمی به شمار می‌رود. زمانی‌ که به میراث فرهنگی اشاره می‌شود، منظور معماری است که از بافت خاصی بر می‌خیزد و به طور کامل تعریف می‌شود و در نتیجه شاهدی درباره‌ی تاریخ است. همچنین معماری نام و علامت تجاری است که هویت اجتماعی و فرهنگی خاصی را توصیف می‌کند و وابسته به صنعت توریسم آموزشی و فرهنگی می‌شود.

عملکرد ساخت و ساز مدرن معماری و صنعت توریسم

۱-اگرچه امروز در بسیاری از موارد چنین معماری را غیرعملکردی می‌دانند.

۲-زیرا در فرم‌های ساخت و ساز مدرن و زندگی شهری سازگار و جور نمی‌شود.

۳-اما بایستی در توسعه‌ی برنامه‌ریزی پایدار شهری استفاده شود.

۴-بخشی از صنعت توریسم طلقی شود.

۵-معماری مدرن، برخلاف معماری میراث فرهنگی از دیدگاه تفریحی بررسی می‌شود.

۶-حتی اگر عملکرد سازه و یا شکل ساختمان مد نظر باشد.

۷-فرم‌های عجیب و غریب و سنتی که از تمامی فن‌آوری‌های مدرن بهره می‌جویند.

۸-به طور قطع توجه بازدیدگنندگان را به خود جلب می‌کنند.

۹-اما هرگز این امر کافی نیست. مکان که تامین‌کننده بافت و عملکرد است.

۱۰-اقتصاد پویا و احتمال استفاده مداوم از فضا را فراهم می‌آورد .

۱۱-همچنین یکی از عوامل بسیار حیاتی برای گذر از معماری به صورت یک محصول برنددار است.

۱۲-شهر‌های مدرن امروزه توجه بسیاری به چنین پروژه‌هایی نشان می‌دهند به خصوص وقتی که شهرها توسعه می‌یابند.

رونق اجتماعی معماری و توریسم در اقتصاد

۱-همچنین منطقه‌ها و در برخی موادری مرزهای کشورها فراتر می‌روند و گسترش می‌یابند.

۲-معماری موفق تنها معماری نیست.

۳-که سبب توسعه اجتماعی و اقتصادی می‌شود.

۴-بلکه چیزی است که تبدیل به محصولی می‌شود.

۵-که خود را به عنوان یک نشان بازاریابی می‌نماید.

۶-که از مقاصد گروهی فراتر رفته و تبدیل به مقصد‌های مهم گردشگری می‌شود.