پروژه معماری خانه سالمندان پارک ساید

پروژه معماری خانه سالمندان پارک ساید

برنامه فیزیکی خانه سالمندان پارک ساید

خانه سالمندان پارک ساید دارای ۱۵۰ واحد با فضاهای قابل دسترسی برای ویلچر و دوستدار افراد معلول است. سایت دارای دیدی به سمت فرودگاه بین المللی در ضلع جنوبی و معبد به سمت شمال است. با چنین بافت سایتی، سطح پودیوم خانه سالمندان به سمت معبد گشوده شده با پلکان های وسیع و تراس های آبشاری که در سطوح بالاتر در امتداد ضلع جنوبی است تا کاربران ناظر پرواز و به زمین نشستن هواپیما باشند. برنامه فیزیکی خانه سالمندان به نحوی طراحی شده است که الگویی برای زندگی سالخوردگان پیدا شود و راهنمای طراحی، برای رسیدگی به الزامات شهروندان سالخورده باشد از آن جمله اند راهروهای وسیع، درب های طراحی شده برای حرکت ویلچر و میله های دستگیره برای حرکت در راهروها و حمام، همچنین مکانی برای استراحت و نگاه داشتن کیف خرید نزدیک درب در نظر گرفته شده است. اگرچه، منحصر بودن پروژه خانه سالمندان تفسیری از ایده ی خانه باشگاه است؛ و به جای تمرکز تمامی فعالیت ها در یک مکان، فضاها به نحوی طراحی شده است که برنامه فیزیکی در طبقات برای دسترسی آسان، خلق فضای پر جنب و جوش و تعامل در سراسر ساختمان توزیع شوند.

پودیوم خانه سالمندان پارک ساید

هر یک از طبقات معماری خانه سالمندان دارای مرکز فعالیتی است که از لحاظ بصری در سطوح مختلف از طریق آتریوم مرکزی با نورگیر به هم متصل شدند. سطح پودیوم خانه سالمندان دربرگیرنده فعالیت های مشترکی نظیر پذیرش، سالن انتظار، نهارخوری مشترک و آشپزخانه در امتداد محوطه های سبز و آب است. سالن آمفی تئاتری بر روی پودیوم به سمت فضای دهلیز مرکزی گشوده شده است که برای برگزاری رودیدهای فرهنگی و ورود نور طبیعی مناسب است، نورگیر فضای دهلیز مرکزی خانه سالمندان به نحوی طراحی شده است که نور شرق وارد فضای شود و از خیرگی تابش نور جلوگیری شود. کیفیت متفاوت نور و سایه های متحرک بر روی سطوح دیوار، به فضا حیات تازه بخشیده است. از سطح پودیوم خانه سالمندان، پلازای پلکان داری به سمت معبد هدایت شده است که همانند فضای عمومی برای انجام یوگا و سایر فعالیت های مدیتیشن عمل می کند.

نمای خانه سالمندان پارک ساید

نمای خانه سالمندان پارک ساید با حجم هایی با ارتفاع مضاعف پوشش داده شده است و نمای هر یک از طبقات توسط رنگ برجسته شدند تا مقیاس ساختمان ده طبقه خانه سالمندان از لحاظ بصری کاهش دهد. همچنین فضاهای داخلی پارک ساید به نحوی است که به کاربران اجازه داده تا درگیر زندگی پویای مجتمع سالمندان شوند.

پروژه معماری خانه سالمندان پارک ساید4

پروژه معماری خانه سالمندان پارک ساید1