مرکز فرهنگی شویی

معمارWest-line Studio
سال ۲۰۱۷
مساحت ۲۵،۰۰۰ تا ۱۰۰،۰۰۰ فوت مربع

ایده طراحی مرکز

واقع شده در استان گیژو،مرکز فرهنگی شویی دروازه ای به دهکده سندوست؛ زمین شویی متعلق به یکی از گروه های قومی اقلیت در چین است. علیرغم کاهش جمعیت مردم شویی هنوز زبان خود را حفظ کردند، با همدیگر با سامانه ای واحد از صورت نگاره(خط تصویری) ارتباط برقرار می کنند که یادآور سنت و تاریخ دیرینه شان است و هدف معماران برای خلق ایده طراحی مرکز، ترجمان آداب و رسوم باستان شویی به طراحی است؛ با استفاده از بام های همپوشانی شده، مصالح برنزی،محراب ها و بازآفرینی فضای مقدس. سایت که مساحت ۱۳۸۰۰ مترمربعی را دربرگرفته است، با توجه به پیچ و خم رودخانه خلق شده و از سه طرف با آب پوشیده شده است. در ضلع جنوبی، میدان آبی به بازدیدکنندگان خوشامد گفته و آن ها را به سمت ورودی هدایت می کند. شویی به معنای آب است، به همین دلیل عنصری با اهمیت برای سایت و طراحی ایده پروژه است.
ضلع شمالی منظر آب، برج یولانگ با حجم استوانه ای شکل بر فراز آن قرار دارد. حجم استوانه ای شکل، با مصالح برنزی قالب گیری شده است؛ عنصر تشریفاتی برای برگزاری مراسم دینی در فرهنگ شویی و الهام بخش معماران است تا از صفحات برنزی منفذدار استفاده کنند تا سطح ساختمان را بپوشانند. بنابر اسید موجود در اقلیم محلی، صفحات برنزی در معرض تغییرات رنگ و خوردگی است. معماران از ۱۲ فرایند ترکیبی برای غلبه بر مشکلات خوردگی پیدا کردند تا ساختمان در معرض آفتاب به مدت طولانی تر بدرخشد. نقوش بر روی صفحات، آن ها را سبک تر کرده است – پوسته نازک که در تضاد با سازه بتنی سنگین است- سبب شکست نور آفتاب شده و اثرات دراماتیک در فضای داخلی به وجود آورده است. این استراتژی نه تنها دارای ارزش زیبایی شناختی است بلکه میزان بالای منفذ کمک می کند تا از نقصان های فنآورانه بر روی بافت کلی سطوح کاسته شود.

مصالح مرکز

بتن با نقوش چوبی حک شده است؛ و چوب کاج یکی از مصالح رایج در منطقه سندوست و سازه بتنی معاصر بازتابی از معماری محلی سنتی چوبی است. به سبب فقدان منابع و کارشناسان محلی در معماری بتنی، معماران فرایند تولید بتن – ماتریسی ابداع کردند که دشواری در ساخت مساحت وسیعی از نمای بتنی را کاهش داده است. ساختمان به تنهایی شامل سه نوار اصلی است، که تمامی عملکردها را در مرکز فرهنگی گردشگری ترکیب کرده است.
نخست تالار تدفینی برای برگزاری مراسم دینی است؛ که با لبه های تیز، رنگ های قوی و فضای باریک تاثیرات قوی بر روی بازدیدکنندگان دارد. نوار دوم، سبب نوک تیز شدن بام هاست اما همچنان به بازدیدکنندگان خوشامد گفته و دارای رنگ های دراماتیک کمتری است و در خدمت فضای نمایشگاهی، فضای فرهنگی و تالار پذیر ش میهمانان است. در نوار سوم، که دارای سه طبقه است؛ در طبقه همکف شیب بام کم تر و فضا متعارف تر با عملکردهای اصلی است که از آن جمله اند مرکز خدمات و بازدیدکنندگان کافه تریا، سرویس بهداشتی، مرکز کسب و کار و دفاتر اداری در طبقات فوقانی. در طبقه سوم نمایشگاهی کوچک از کتاب های شویی است.
مرکز فرهنگی شویی پروژه ای ترکیبی از مرکز محققان و دربرگیرنده نمایش فرایند طراحی برای فضاهای برگزاری مراسم دینی است. با شکل ویژه و آیکونیک، مرکز فرهنگی شویی لندمارک معاصری است که پاسخگوی فرهنگ محلی و معماری سنتی است. فرهنگ شویی سبب کاربرد ویژه مصالح و اشکال است اما همچنین سبب خلق فضای مقدس است که بازدیدکنندگان را به سفر جادویی در خلال دنیای اجدادی غوطه ور می سازد.

چهارسوی معماری

Recent Posts

مدرسه ابتدایی فنگشی

حرکت و چرخش اشکال، انواع مختلفی از فضاهای ارتباطی و فعالیت عمومی بین فصاهای مختلف…

2 سال ago

غرفه بلغارستان

برخی از سالن‌های غرفه بلغارستان به فناوری نوین اختصاص داده شده‌اند یکی از فناوری‌های امیدوارکننده…

2 سال ago

غرفه کانادا

غرفه کانادایی در اکسپو دبی منعکس کننده مناظر و اکوسیستم های در معرض خطر است

2 سال ago

غرفه جمهوری چک

ایده طراحی غرفه نه تنها یک پوسته ، بلکه یک موجود زنده است که فرآیند…

2 سال ago

در نمایشگاه اکسپو دبی می توانید روی نیمکت هایی الهام گرفته از خط عربی بنشینید

زیبایی و پیچیدگی زبان عربی به شکل فیزیکی ایده طراحی نیمکت‌ها در نمایشگاه اکسپودبی است.

2 سال ago

غرفه ترا

باغ های اطراف طراحی غرفه بخشی جدایی ناپذیر از تجربه بازدیدکنندگان است، چه تجربی و…

3 سال ago