معماری فضای سبز

طراحی معماری فضای سبز باغچه

معماری فضای سبز منزل و باغ کاملا شخصی است و در برگیرنده‌ی احساسات شخصی مالک است. طیف وسیعی از انواع معماری فضای سبز وجود دارد از سبک‌های سنتی گرفته تا معماری فانتزی و تلفیقی که همگی بازگوکننده‌ی روح خلاق آفریننده است.دیوارکشی و ایجاد فضایی محصور یکی از قوانین برای خلق حس تعلق و پناه بردن است به نحوی که در معماری سبز دربرگیرنده‌ی طبیعت منزلتان است. قانون مهمی در مورد محصوریت وجود دارد که عبارت است از این‌که لبه‌های عمودی فضا حداقل یک سوم طول فضای افقی است و تنها طبق چنین قانونی است که احساس امنیت و مسکن گزینی ایجاد شده است.ایده این است که یک عنصر معمارانه به طور مثال درب، لبه‌های ساختمان و حتی جرزهای پنجره یا یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد در منظر به طور مثال درختان، استخر، خطوط پیرامونی ملک می‌تواند به صورت خطوط خیالی متصور شوند که الهام‌بخش برای طراحی است.

اجرای معماری فضای سبز ویلا

دوران باستان باغ‌ها بخش مهمی از خانه‌ها به شمار می‌رفتند. بنا بر نظریات ارسطو، هدف از طراحی باغ‌ها شاد کردن انسان‌ها بوده است. مجسمه‌ها به طور وسیعی در فضاهای سبز دوره‌ی باستان به عنوان آثار زینتی برای فواره‌ها و باغ‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.ایده‌ی معماری فضای سبز در دوران باستان حداقل تداخل در زیبایی‌های طبیعت و ایجاد تعادل بوده است. ویلا‌ها عموما متعلق به قشر ثروتمند بوده و با آثار طبیعی و زینتی متعددی آراسته شده‌ بودند همانند فواره‌ها، درختان و درختچه‌های زینتی نیمکت‌ها .
در طراحی فضای سبز ویلا رعایت نکات زیر الزامی است:
– فعالیت‌های قبل از اجرای پروژه که عبارت است از اسکیس‌ هایی درباره‌ی پلان محوطه.
– طراحی‌هایی درباره‌ی فرم‌های معمارانه و دیگر سازه‌ها.
– نقشه‌ی پوشش گیاهی.
– نقشه‌ی نورپردازی .
– نقشه‌های جزییات برای کاشت درختان، درختچه‌ها، باغچه‌های گل‌ و چمن.
– نقشه‌های اصلاحی در رابطه با نصب سامانه‌ی آبیاری، حوضچه‌ها، نورپردازی و شیب زمین.

آموزش معماری فضای سبز حیاط 

قوانین قطعی سبب اصلاح و تکامل در طراحی است.

مستطیل طلایی یکی از قوانین در رابطه‌ی نسبت تناسبات است

که در شاهکارهای معماری نظیر اهرام بزرگ گیزا و پارتنون یونان مشاهده شده و در خلال طبیعت به عنوان دستورالعلمی برای حس تعادل و نظم ارایه شده است. مستطیل طلایی نسبت ۱ به ۶ است که درطراحی نقشه‌های تراس‌ها، ایوان‌ها، ابعاد درختان باغ‌ها تعریف شده است. به طور مثال ابعاد باغچه‌های سبزیکاری می‌تواند ۵ فوت در ۸ فوت باشد زیرا نسبت مستطیل‌طلایی است که همیشه به نظر خوب رسیده است.قانون مهم در معماری فضای سبز مرتبط با مقیاس و اندازه در فضاست. عریض‌تر و یا باریک‌ کردن پلکان‌ها، دراز یا کوتاه کردن استخر، مرتفع و یا کوتاه ساختن آلاچیق همگی در قانون توجه به اندازه و مقیاس می‌گنجد.

مبانی معماری فضای سبز شهری

رشد شهرنشینی در سال‌های اخیر نیاز کمی و کیفی به توسعه‌ی فضاهای سبز و باز شهری را افزایش بخشیده است. اغلب خلق فضاهای سبز در مناطق متراکم شهری بسیار دشوار است، در نتیجه معماری فضای سبز چندمنظوره نظیر فضاهای باز عمومی و خصوصی، تسهیلات ورزشی در مدارس، نماهای سبز، حیاط‌خلوت‌ها، بام‌های سبز، امکانات جمع‌آوری آب باران، دیوارهای سبز و غیره در خلق ایده‌هایی برای حفظ منابع و فضاهای عمومی سبز شهری تاثیرگذارند.فضاهای وسیع باز شهری:ایجاد رویکردهای خلاقانه برای کاربری‌های جدید فضاهای باز شهری.حفظ و ایجاد دستورالعمل‌های جدید برای پارک‌ها و طراحی فضاهای سبز.اطمینان بخشی از ایجاد فضاهای باز و سبز شهری در سایت‌های ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها از طریق طراحی منظر و محوطه‌‌سازی.

معماری فضای سبز خانگی

به روزرسانی محوطه‌سازی منزل، راه‌حلی مناسب برای افزایش ارزش ملک و ایجاد فضاهای سبز مناسب برای تفریح و سرگرمی است. چه می‌خواهید بر روی محوطه‌ی جلویی خارج از منزلتان متمرکز شوید و یا حیاط پشتی منزلتان را طراحی کنید گزینه‌های بسیار متنوعی برای معماری فضای سبز وجود دارد که بایستی در نظر داشته باشید.در حیاط پشتی منزلتان می‌توانید فضایی سرگرم‌کننده و متنوع برای دوستان و خانواده توسط طراحی آشپزخانه، شومینه، استخر و یا دیگر امکانات فراهم کنید که سبب استراحت و تسلی‌خاطر است. در حیاط جلویی نیز می‌توانید مسیرهای عبوری و سبز رو به ورودی منزل و یا حیاط پشتی طراحی کنید که سازگار با محیط‌‌زیست و دارای سبکی مناسب هستند.قبل از خرید گیاهان برای فضای سبز منزلتان ابتدا محوطه‌ی باغ خود را به خوبی ارزیابی کنید و فضاها را اندازه بگیرید، بدانید که مناطق آفتاب‌گیر و پرسایه در طول روز چه مکان‌هایی هستند و در نظر بگیرید که فضاها چگونه به نظر می‌رسند.

فلسفه معماری فضای سبز

شهروندان و کارمندان شادتر و سلامت‌ترند وقتی که به زندگی و کار در ساختمان‌هایی مشغولند که در پیرامون آن‌ها فضاهای سبز و محوطه‌سازی در نظر گرفته شده است. مزایای روانی تقابل با معماری فضای سبز عبارت است از سایه‌ی مناسب، آب و هوای سالم و این نکته که با وجود فضاهای سبز امکان تمرینات ورزشی سالم‌تر امکان‌پذیر است.محیط‌های سبز افراد را ترغیب کرده تا زمان بیشتری را در فضاهای خارج از منزل سپری کنند و در نتیجه به میزان ارتباطات و تعاملات اجتماعی افزوده شده است. چنین شرایطی به خصوص در جوامع چندفرهنگی با اهمیت است زیرا عدم اطمینان و غفلت سبب دشواری‌های جدی شده و شرکت در فضاهای سبز سبب بهبود روابط اجتماعی میان افراد شده است.داشتن فضاهای سبز در شهر می‌تواند سبب رشد و پرورش گیاهان و حیات‌وحش متنوعی باشد. بام‌های سبز و دیوارهای سبز، باغ‌های خصوصی و عمومی، پارک‌ها، درختان سبز خیابان‌ها می‌تواند سبب شکوفایی اکولوژی و تنوع زیستی در شهر باشد.

گیاهان در معماری فضای سبز

طراحی بهترین باغ‌ها دربرگیرنده‌ی انواع گل‌ها، گیاهان فصلی، گیاهان یک‌ساله، درختان، تاکستان‌ها، چمن‌ها، گیاهان بومی، گیاهان آویز و در نهایت تلفیقی از پوشش‌های گیاهی است که بایستی از پالت رنگی قوی و یا سبک برتری برخوردار باشند. در نظر گرفتن گیاهان محبوب در باغ‌ها در فصول بهار، تابستان، پاییز و زمستان نیز بسیار با اهمیت است. انتخاب گیاهان در معماری فضای سبز مهم است زیرا بایستی با طراحی کلی متناسب باشد. طیف گسترده‌ای از پوشش‌گیاهی از لحاظ رنگ، شکل، اندازه و بافت وجود دارد. بایستی گیاهان به صورت مجموعه به نحوی انتخاب شوند که بیشترین تاثیر را بگذارند و در رنگ و بافت و شکل کنتراست ایجاد کنند.گیاهان یکی از عنصر با اهمیت در معماری فضای سبز باغ‌ها هستند که دارای تنوع بی‌نهایت و عمر بی‌دوامی است. یکی از قوانین مهم در کاشت گیاهان عبارت است از: کاشت گیاهان از بزرگ به کوچک، شروع منظر و محوطه‌سازی با کاشت درختان، سپس درختچه‌ها و بوته‌هاست و سپس گیاهان فصلی و گیاهان کوتاه و چمن که روی زمین را می‌پوشانند.

شرکت معماری فضای سبز

مدیریت آب و تغییرات شرایط آب و هوایی.

در رابطه‌ی بسیار نزدیکی با مدیریت فضاهای سبز شهری هستند.

مجموعه‌ای از سامانه‌های فاضلاب پایدار شهری.

پاسخ‌هایی مناسب برای چالش‌های کم‌آبی و یا سیل‌گرفتگی‌ها در زمان بارندگی است

زیرساخت‌های شهری همانند درختان سبز خیابان‌ها، بام‌ها و دیوارهای سبز.

پارک‌ها و باغ‌ها به مدرنیزه کردن و بهبود بخشیدن تاثیرات جزایر گرمایی شهری نقش مهمی داشته است.

علاوه بر این پرورش و رشد گیاهان و درختان .

سبب از بین بردن آلودگی شده و مزایایی نظیر ایجاد سایه برای خنک شدن و زودون آلودگی هوا بوده که در سلامتی شهروندان نقش مهمی داشته است.