معماری شش ضلعی

معماری شش ضلعی چیست ؟

شش ضلعی هندسه ی ساده ای است. اگر بخواهید سلول هایی را در کنار هم قرار دهید که در شکل و اندازه مشابه هستند و صفحه ی صافی را پپوشانند، تنها سه شکل منظم ( با اضلاع و زوایای مشابه) هستند: مثلث های متساوی الاضلاع، مربع ها، و شش ضلعی ها. سلول های معماری شش ضلعی نیازمند کم ترین طول دیوار هستند، در مقایسه با مثلث ها یا مربع ها. در نتیجه منطقی است که زنبورها شش ضلعی ها را انتخاب کنند، از آن جایی که هزینه ی تولید موم انرژی بسیاری را برای آن ها خواهد داشت، و زنبورها تا حد امکان می خواهند فضای کوچکی داشته باشند- همان طور که سازندگان ترجیح می دهند در هزینه ی آجر صرفه جویی کنند. این موضوع در قرن هجدهم توسط داروین کشف شد که معماری کندوهای شش ضلعی از لحاظ نیروی کاری و میزان کندو بسیار اقتصادی اند

نقش خلاقیت در معماری شش ضلعی

خلاقیت انسانی منتج از قابلیت های ریاضی است. اگرچه ابتکار ما از طریق تخیل است که روش های ریاضی طراحی را به سوی خلاقیت های نوآورانه سوق داده است. معماری شش ضلعی یک شکل بسته با شش ضلع و شش راس است و هنرمندان و طراحان اسلامی از هندسه ی شش ضلعی برای ایجاد طیف وسیعی از الگوهای پیچیده در ساخت آجر، کاشی سرامیک، چوب و لباس استفاده می کردند. در بسیاری از موارد،‌ سازه ی زیربنایی چنین الگوهایی از روش های پرگار و لبه های راست گوشه الهام گرفته است که طراحی چنین شبکه ی کندوی عسل شش ضلعی در یونان باستان و معماران و طراحان اسلامی دوران باستان متداول بود. هر چند ترسیم و کاربرد چنین الگوی هندسی فراتر از منطقه ی جغرافیایی نظیر ترکیه، ایران، و هند از قرن دهم تا هفدهم فراتر رفته است. راهکارهای طراحی طبیعت منابع الهام برای بسیاری از شاخه های علم است.

آثار معماری شش ضلعی جهان

آپارتمان لانه زنبوری در ایزولا اسلونیا.
ساختمان دادگاه عالی نیویورک، ایالات متحده آمریکا.
موزه میراث یهودی، منهتن.
تئاتر شش گوشه در ریدینگ، انگلستان.
مرکز مدنی کانبرا، استرالیا.
فرودگاه برلین-تگل، آلمان.
جفرسون فورت ، فلوریدا.
پناهگاه های شش ضلعی ارزان قیمت برای پناهجویان.

معنی هندسه شش ضلعی در شهرسازی

واحدهای همسایگی مسکونی با الگوهای خیابان مبتنی بر بلوک های معماری شش ضلعی توسط برنامه ریزان شهری متعددی در اوایل قرن بیستم پیشنهاد شد. طراحان شهری همانند چارلز لمبو، نولان کوچان و بری پارکر که مزیت های اقتصادی و کاربری بهینه زمین تولید شده با پلان شش ضلعی را ترویج دادند. در سال پلان های شش ضلعی توسط معمار نیویورکی و تاریخ نویس هنر چارلز لمب آماده شدند. لمب متخصص در معماری کلیسا و یادبود، میدان آرمگاه مدیسون و همچنین دادگاه را به افتخار جشن هادسون – فولتون در سال ۱۹۰۹ طراحی کرد. ۱۹۰۴تا سال ۱۹۳۰، برنامه ریزی شهری شش ضلعی، نظریه ی پیشرو و جایگزینی برای شبکه ی مستطیلی در تقسیم بندی های مسکونی بود اما به تدریج شهر در مدل حلقه ای توسط کلرنس اشتاین و هنری رایت الگوی شهری جایگزین شد.