معماری پایدار مدرسه1

طراحی ساختمان جدید معماری پایدار مدرسه بان نونگ بوا

مدرسه بان نونگ بوا

معمار: Junsekino Architect and Design

مکان: چیانگ ری ، تایلند

سال ساخت: ۲۰۱۵

مساحت: ۲۱۵ مترمربع

طراحی ساختمان جدید مدرسه بان نونگ بوا

در سال ۲۰۱۴ زلزله ای به قدرت ۶.۳ ریشتر، استان چیانگ ری در شمال تایلند را لرزاند به همین سبب ۷۳ مدرسه ویران و بیش از دو هزار دانش آموز از رفتن به مدرسه محروم شدند.

با افتتاح شبکه غیرانتفاعی با نام «طراحی برای حادثه»، برنامه بهبود و بازیافت پس از زلزله برای طراحی و ساخت ۹ ساختمان مدرسه مقاوم در مناطق آسیب دیده در نظر گرفته شد. ۹ معمار تایلندی برای طراحی ساختمان جدید مدرسه استخدام شدند، برای طراحی هر مدرسه یک معماری .

مدرسه محلی، آموزش ابتدایی برای کودکان در رده سنی ۵ تا ۱۰ سالگی ارایه داده است که تحت تاثیر مصیبت طبیعی قرار گرفتند. ساختمان مدارس ویران شده بنا بر استانداردهای زلزله و حوادث طبیعی شدید ساخته نشده بودند، در نتیجه دانش آموزان بسیج شدند تا در پاویون های موقتی که برای کلاس درس مناسب نبودند به مطالعه معماری پایدار مدرسه بپردازند.

معماری پایدار مدرسه بان نونگ بوا

ساختمان جدید مدرسه به نحوی طراحی شده است که پاسخگوی شرایط آب و هوایی بخش شمالی تایلند و تهویه طبیعی و نفوذ نور طبیعی به داخل ساختمان امکان پذیر باشد. ویژگی معماری پایدار مدرسه ، ساختمانی سبک و نازک است.

علاوه بر این، ساختمان فضای پاویون مانند دارد که از معماری روستایی الهام گرفته است به نحوی که سقف مرتفع تر است تا نور طبیعی به داخل کلای درس ها وارد شود.

هوا آزادانه داخل کلاس ها در طول روز جریان یابد، رطوبت اتاق ها کاهش یابد و کف مرتفع شده باشد تا در مواقع بارش باران و سیل از آب گرفتگی جلوگیری شود. فضایی برای نگاه داشتن کفش ها بنا بر فرهنگ تایلندی وجود دارد و مهمانان بایستی کفش های خود را قبل از ورود به ساختمان اصلی درآورند.

ایوان، فضای نیمه باز و بسته ای در معماری پایدار است.

که با اقلیم آب و هوایی گرم و مرطوب تطبیق یافته به نحوی که هوای طبیعی به داخل ساختمان نفوذ می کند. ایوان های گسترده به عنوان سایبانی در برابر شرابط دشوار آب و هوایی هستند.

همچنین، کاربرد مصالح بومی از جمله بامبو در ساختمان سازی یکی از ویژگی های معماری پایدار مدرسه است که در سطوح معماری فضای آموزشی با رویکرد پایدار سبب خلاقیت در طراحی شده است.

سازه و مصالح مدرسه

برای ساخت مدرسه جدید برنامه فیریکی ارایه شد با ۴ کلاس درس و فضای تاسیسات که در کل ۴۸ مترمربع است؛ علاوه بر این، مدولاری از مصالح کاربردی در فرایند ساخت و ساز در نظر گرفته شد تا حداقل مواد غیرقابل مصرف داشته باشد.

سازه ساختمان مدرسه از فلز است زیرا سازه منعطفی است و ساختار آن به نحوی است که ارتعاشات زلزله را در هنگام وقوع حادثه به خوبی دریافت می کند. همچنین، سازه فلزی مدرسه به آسانی و سرعت قابل ساخت است.

دیوارهای ساختمان مدرسه از سامانه مدولار تخته های سیمانی چوبی تشکیل شده است که به طور گسترده در دسترس و سهل الاستعمال هستند.

تخته های سیمانی چوبی قابل استفاده در ساخت دیوارها و قفسه ها، در نتیجه، بقایای ساختمان سازی حداقل است.

ایده طراحی به نحوی است که کاربران بتوانند عملکردهای بنا را بنا بر درخواست خود تغییر دهند؛ به طور مثال، کلاس درس ها با تقلیل پارتیشن های بین دو طبقه یا ترمیم سطوح ساختمان توسط مصالح بومی نظیر بامبو سبب ترمیم فرایند کنترل کیفیت هستند؛ علاوه بر این بامبو دارای انعطافی است که می تواند در مواقع زلزله دوام و پایداری داشته باشد.


معماری پایدار مدرسه6
معماری پایدار مدرسه2
معماری پایدار مدرسه3
معماری پایدار مدرسه4
معماری پایدار مدرسه5