بالکریشنا دوشی برنده جایزه پریتزکر

بالکریشنا دوشی برنده جایزه پریتزکر

بالکریشنا دوشی برنده جایزه پریتزکر ۲۰۱۸

بالکریشنا دوشی اولین معمار هندی است که جایزه پریتزکر را دریافت کرد. این جایزه معادل جایزه نوبل شناخته شده و به دوشی برای هفتاد سال سابقه کاری در معماری در سال ۲۰۱۸ اهدا شد. دوشی یکی از معماران برجسته ی شبه قاره هند به شمار می رود. وی معروف برای ساخت مسکن ارزان قیمت و ساختمان های عمومی است. در میان پروژه های تحسین برانگیز وی، تالار یادبود تاگور در احمدآباد و توسعه ی آپارتمان ارزان قیمت آریانا، مجموعه ای بیش از ۶۵۰۰ خوابگاه در شهر اندور معروف هستند.

معمار و برنامه ریز شهری، دوشی سال گذشته نود ساله شد. وی در مصاحبه ای تلفنی از احمدآباد محل کار و زندگی از دریافت جایزه پریتزکر اظهار تعجب کرد و گفت که موفقیت خود را برای توسعه ی اقتصادی و شهر هندوستان به کار خواهد بست. دوشی اولین برنده ی جنوب آسیا هند است که در مقایسه با برگزیدگان سال های قبل، علی رغم تحصیل در خارج از کشور و نداشتن ساختمان هایی شاخص در خارج از هند به دریافت جایزه پریتزکر نایل شد. در حالی که وی دانش آموخته ی خارج از کشور است، اکثریت قریب به اتفاق آثارش در هند ساخته شده است، که نشان دهنده ی تعهد وی برای استفاده از معماری به عنوان نیرویی برای خیر رساندن به عموم مردم کشورش است.«در هند وقتی که از مسکن صحبت می کنیم، درباره ی شهرستان ها، روستاها و‌ زاغه نشین ها صحبت می کنیم؟ اما هیچ‌اقدامی برای آبادانی آن ها انجام نگرفته است.». وی اظهار داشت که تا حد بسزایی توانسته اقداماتی موثر در زمینه ی آبادانی شهر و روستا در هند هر چند کم اما موثر انجام دهد.

به طور مثال مسکن ارزان قیمت آریانا توانسته بیش از ۸۰ هزار نفر را در خود جای دهد. نمونه ای از مجتمع های مسکونی پیشروی دوشی، دارای شبکه ی پیچیده ای از گذرگاه های متصل، حیاط ها و فضاهای عمومی است.بالکریشنا دوشی متولد پونا، شهری درحدود صد مایلی از بمبئی، در اوایل دهه ۱۹۵۰ تحت نظر لوکوربوزیه در پاریس کار کرد. سپس به هند بازگشت تا پروژه های برجسته معمار سوئیسی لوکوربوزیه را در شاندیگار و احمدآباد نظارت کند و در سال ۱۹۵۶ دفتر معماری، Vastu Shilpa Consultants، را راه اندازی کرد.

دفتر وی بیش از ۱۰۰ پروژه در احمدآباد و دیگر شهرهای هند، از جمله بنگلر، حیدرآباد و جیپور، انجام داده است. از جمله معروف ترین ساختمان عمومی دوشی عبارتند از انستیتوی مدیریت هند، بنگلر. دفتر وی بر روی بسیاری از پروژه های شخصی و گالری های هنر تمرکز داشته همانند امداد نو گوا، موزه ی زیرزمینی غارنوردی با سقف گنبدی که به صورت جذابی ساخته شده است. یکی از جالب ترین طرح های دوشی، سنگا نامیده می شود که شامل مجموعه ای جالب از غرفه های طاقی شکل بتنی استوانه ای است. چه تحت تاثیر ارزش های مدرنیستی طراحی های لوکوربوزیه باشد و یا سبک بروتالیسم دهه ی ۱۹۶۰، دوشی همواره نسبت به اصول معماری سنتی هند حساس بوده است. چهلمین جایزه پریتزکر به وی اهدا شده است به سبب تعهدش و کیفیت بالای پروژه های عمومی، فرهنگی و آموزشی برای مردم کشورش هند.