آموزش رابطه معماری و طبیعت در گذر زمان

آموزش رابطه معماری و طبیعت در گذر زمان

معماری و طبیعت در گذر زمان

برگی بر روی درختی تازه می‌شکوفد اجزای آن تشکیل شده از مواد غذایی و طبق برنامه‌ی کاری رمزگذاری شده‌ای است که در سطح مولکولی پراکنده و فتوسنتز شده است، همچنین معماری و طبیعت دارای تنظیم حرارتی، مقاومت در برابر آفت و سطوح دفع کننده است. حتی بزرگ‌ترین دستاوردهای بشری در مقابل چنین فرایند ساده‌ای طبیعی کم می‌آورند. بنا بر یک مثل از آرتور کلارک هر فنآوری جدید و پیشرفته‌ای غیر قابل تفکیک از زندگی است. زندگی که قدمت میلیون‌ها سال را دارد و شامل مکانیزم‌های بسیار ظریف و ساختارهایی است(همانند فتوسنتز، تارهای عنکبوت) بهتر از فنآوری‌های امروزی است به این سبب که نیازمند صرف انرژی کم‌تر و مواد زاید کم‌تری است که برای محیط زیست نامساعدتر است.

معماری و طبیعت در ایران

هدف علم تقلید حیاتی(Biomimic) و هنر، الهام از چنین فنآوری و خلاقیتی است که از طبیعت بر گرفته شده است. معماران، علاقه‌مند به علم تقلید حیاتی هستند نه به دلیل یافتن روش‌های جدید ساختمان‌سازی بلکه یافتن منابع جدید و الهام گرفتن برای بیان زیباشناسی در معماری و طبیعت . در بسیاری از موارد محصول، ساختمان‏هایی هستند که بسیار بهینه، ماندگار و نیازمند انرژی و مصالح کم‌تری هستند. به معماری ساختمان زیستی گیاه رازیانه که توسط رابرت اوشاتز بررسی شده است توجه کنید خانه‌ای شناور با بامی فراگیرنده که یادآور صدف حلزونی شکل مارپیچی است، استودیوم ملی شهر پکن، طراحی شده توسط Herzog & de Meuron دارای سازه‌ای فلزی و اکسپوز است که الهام گرفته از آشیان پرندگان است.

رابطه معماری و طبیعت چیست؟

پاویون کوادراچی بخشی از موزه هنر Milwaukee، طراحی شده توسط سنتیاگو کالاتراواست که در طول روز باز و بسته می‌شود همانند بال‌های یک پروانه یا گلی که باز می‌شود. چنین توصیفاتی که اکثرا از لحاظ زیباشناسی دارای ارزشند، برخی اوقات منجر به پیشرفت یا کشف مهمی می‏شوند که لایه‌های زیرین را آشکار می‏سازد. زمانی که کالاتراوا پیچ و تاب‌های برجستگی‌های بدن انسان را به عنوان تصویر و ایماژی برای ساختمان استفاده کرد، به طور غیر عمدی پیشرفتی در مهندسی ساختمان به وجود آورد: سازه‌های به شکل حلزونی و مارپیچی که در برابر باد مقاوم هستند. ساختمانChicago Spire، طراحی شده توسط کالاتراوا، یادآور پوسته‌ی حلزونی شکل به هم تابیده شده‌ای است و در فهرست مرتفع‌ترین ساختمانی ایالات متحده آمریکاست.

تعریف تلفیق معماری و طبیعت

ساختمان‌هایی که از علم تقلید حیاتی الهام گرفته‌اند آن‌هایی هستند که از تناسبات عملکردی برگرفته شده از طبیعت آموخته‌اند. ساختمان مارپیچ نوک‌تیز کالاتراوا، هشتاد سال پس از فرانک لوید رایت ساخته شده است که معماری و طبیعت از ایده‌ی ریشه عمودی و قایم درخت برای طراحی ساختمان‌های بلندمرتبه الهام گرفته است به نحوی که پی عمیق، پایه‌ی اصلی مرکزی را نگاه می‌دارد و طبقات همانند شاخه‌های درختان کنسول و بیرون زده شده‌اند. نمونه‌ای از سیستم تهویه مطبوع انفعالی در کشور زیمباوه ساختمان Eastgate Center است که تقلیدی از نحوه‌ی تنطیم حرارتی لانه‌های موریانه علی‌رغم تغییر و نوسان دماست. ساختمان Eastgate Center طراحی شده توسط Mick Pearce، از سرما و برودت هوای شبانه برای خنک نگاه داشتن ساختمان استفاده کرده است.

ترکیب الهام بخش معماری و طبیعت

هوا در طول روز به داخل طبقه اول کشیده می‌شود و پس از خنک شدن رو به بالا برای تهویه حرکت داده می‌شود و در نهایت از طرف دودکش به طرف بیرون هدایت می‌شود. در نتیجه، معماری و طبیعت در سازه کم‌تر از ده درصد از انرژی یک ساختمان با مقیاس معمولی را مصرف می‌کند. نمونه‌هایی از خلاقیت‌های سودمندی که از فرایندهای طبیعی در حوزه گیاه‌شناسی الهام گرفته باشند فراوان هستند: پانل‌های خورشیدی که به نحوی طراحی شدند تا خورشید را مشابه گل‌های آفتابگردان دنبال کنند، صفحات بر روی بام که به نحوی طراحی شده‌اند تا آب را به سمت ناودان‌ها هدایت کنند همانند برگ‌هایی که آب را به سمت ساقه می‌کشانند، داکت‌هایی که با اجزای سازه ترکیب شدند و مصالحی در اطراف گره‌های ساختاری شاخه‌ها که ضخیم شدند تا مفصل‌ها را تقویت کنند و نیروی گشتاوری را کاهش دهند.

مقاله معماری و طبیعت حوزه گیاه‌شناسی

شاید درباره احتمالات دیگری نیز بیاندیشیم، همانند کنسول‌هایی که با ستون‌های نگاه دارنده ترکیب می‌شوند همانند شاخه‌های درختان که با تنه‌ی درخت یکی شده‌اند و یا پی‌های ساختمان که همانند «ساختار ریشه» از فرسایش خاک جلوگیری می‌کنند. شاید الهام‌بخش‌ترین نمونه‌های علم تقلید حیات ترکیب تناسبات عملکردی با بیان زیباشناسی است. به طور مثال ساختمان Jonson Wax طراحی شده توسط فرانک لوید رایت: سالن ستون‌داری است که همان‌طور که رو به بالا حرکت می‌کند گسترش می‌یابد و یادآور گل‌های نیلوفر شناور بر روی آب است. این ستون‌ها نخستین سازه‌های پوسته‌ای بتنی نازک در جهان هستند که با استفاده از شبکه‌ی فلزی تقویت شده‌تی طراحی شدند و الهام گرفته از ساختار گیاهی کاکتوس است.

معماری سنتی و طبیعت بکر

۱-نتیجه‌ فضای کاری آرامبخشی است.

۲-طراحی شده با دیوارهایی شکل گرفته از گیاهان.

۳-با توجه به محدودیت‌های سیستم طبیعی یا «ماشین‌های زندگی».

۴-بام‌های سبز سبب کاهش اثرهای جزیر‌ه‌های گرمایی

۵-بام‌های سبز سبب کاهش آبگرفتگی‌های سطحی است.

۶-دیوار‌های سبز پوشیده شده از گیاهانی است.

۷-بر روی پانل‌های عمودی خاکی قرار گرفتند.

۸-قابلیت فیلتر کردن هوا از طریق میکروب‌های موجود در ریشه‌های گیاهان را دارند.

۹-استخرهای طبیعی که بسیار کم هزینه‌ترند.

۱۰-سبب صرفه‌جویی در آب نسبت به استخرهای معمولی می‌شوند.

۱۱-از کشت آبی برای تصفیه آب قابل نوشیدنی استفاده می‌کنند.

۱۲-سیستم طبیعی تصفیه‌ی آب باران نیز بر اساس چنین اصولی شکل گرفته است.

۱۳-Lioyd Crossing طراحی شده توسط Mithun Architects است.

۱۴-به منظور استفاده از اکوسیستمی شکل گرفته است

۱۵-از مکانیزم‌های زنده و فنآوری‌های پایدار استفاده کرده است.

معماری انسان و طبیعت وحشی

طبیعت، دربرگیرنده اصولی است که در طراحی‌های کالاتروا منتهی به کشفیات جدیدی شده است. طبیعت از فرایند ساخت و دوستدار محیط زیست بهره می‌گیرد. طبیعت بر فلسفه خودسازی استوار است. طبیعت فرم را متناسب عملکرد تطبیق می‌دهد. طراحی شهری را تصور کنید که مشابه و یادآور چمنزار وسیعی است. چمنزار بسیار متنوع و ترکیبی از اکوسیستم‌های خودکار است. این ساختار در طول زمان شکل گرفته و دارای روابط سمبولیک و تنگاتنگ با نمونه‌های همجوار است. چمنزارها برخوردار از تنوع زیستی هستند می‌توانند در برابر آفت‌ها مقاوم باشند در شهرها، بلوک‌های چند منظوره به نحوی سبب پویایی و حرکت در شهر می‌شوند و در نتیجه از آمار جرم و جنایت کاسته می‌شود.

چهارسوی معماری و طبیعت جوامع پویا

چمنزارها برگرفته شده از حاصلخیزی نیتروژنی خودکار هستند، به طور مشابه جوامعی که دارای ساختار توسعه‌ی مالی هستند جوامع پویا و سرزنده‌ای هستند که مکان‌های مطلوبی برای زندگی‌اند. یکی از نمونه ها طراحی شده توسط Jane Jocobs است که دربرگیرنده توسعه و برنامه‌ریزی چند منظوری برای ترغیب شهروندان برای زندگی در چنین جوامعی است. در نهایت، علم تقلید حیاتی به دنبال این هدف است که چگونه با طبیعت ترکیب و یکپارچه شویم. بایستی به اصولی که در طبیعت است احترام بگذاریم و هیچ مرز و حدی وجود ندارد زیرا مصالح و مواد متنوع در فرایندهای طبیعی با هم به صورت یکپارچه ترکیب می‌شوند. شاید از طریق تقلید از طبیعت، بتوانیم بیشتر به صورت همز‌ی‌گرایی زندگی کنیم و محیط زیستمان بیشتر در ارتباط با طبیعت و کم‌تر در تضاد با آن خواهد بود.