معرفی مختصر

معرفی مختصر زاها حدید

زاها حدید در سال ۱۹۵۰ در بغداد متولد شد و تحصیلات خود را در رشته ریاضیات در دانشگاه آمریکایی بیروت به پایان رساند. وی در سال ۱۹۷۲ به لندن نقل مکان کرد و در مدرسه معماری AAدر سال ۱۹۷۷ در رشته معماری فارغ‌التحصیل شد. وی پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۷۷ دفتر معماری متروپلیتنOMA را تاسیس کرد و در انجمن معماری AAبا همکاری رم‌کولهاوس و الیا زنقلیس به تدریس پرداخت. وی کار حرفه‌ای خود را در زمینه معماری در سال ۱۹۸۰ در لندن آغاز کرد و برنده‌ی مسابقه‌های معتبری برای کلاب پیک هنگ‌کنگ شد، مرکزی تفریحی در سال ۱۹۸۳.

تاریخچه زندگی

تاریخچه زندگی زاها حدید

نقاشی و طراحی از ویژگی‌های دوره‌های نخستین زندگی حرفه‌ای وی است و می‌تواند سرنخ‌هایی برای جستجو و کشف تکنیک‌های آثار ابتدایی وی باشد. از سال ۱۹۸۳ که نمایشگاهی در AA لندن از آثار وی برگزار شد آثارمعماری وی همچنان تا به امروز در نمایشگاه‌های سراسر جهان به نمایش گذاشته شده است و مجموعه‌ای از مهمترین‌ها در موزه‌ها نگاه داشته شده است. زاها حدید به عنوان معماری شناخته شده که مدام مرزهای معماری و شهرسازی را در می‌نوردید و سوابق حرفه‌ای وی با تجاربی جدید در زمینه طرح‌مایه‌های فضایی جدید، بر روی منظر شهری موجود تاکید داشته و دربرگیرنده تمامی حوزه‌های طراحی از مقیاس شهری گرفته تا مبلمان و طراحی داخلی است.

افتخارات

افتخارات زاها حدید

زاها حدید معمار برجسته عراقی-بریتانیایی در سبک واسازی (دیکانستراکشن) بود. اغلب آثار وی انعکاس آمیزهای از ساختمانسازی، زمینشناسی و مناظر اطراف است و طراحیهای وی با حرکت و جریان داشتن، ضمن پیروی از هندسه نااقلیدسی، نظم جدیدی را در فضا ایجاد می‌کنند. معماری زها حدید را میتوان تلاش برای ایجاد پلی میان مدرنیسم متقدم و عصر دیجیتال دانست. حدید در سال ۲۰۰۴ نخستین زنی بود که به دریافت جایزه معماری پریتزکر نائل شد .وی در طول دوران فعالیت حرفهای خویش حدود ۹۵۰ پروژه را در ۴۴ کشور به اجرا درآورد.

جوایز

جوایز زاها حدید

نشریه‌ی فوربز در سال ۲۰۰۸ او را به عنوان شصت و نهمین زن قدرتمند جهان لقب داد.

از جمله پروژه‌های او عبارتند از: مرکز فرهنگی حیدر علیف(۲۰۱۲)،

باکو، آذربایجان – مرکز ورزشهای آبی لندن(۲۰۱۱) –

مرکز مگی در بیمارستان ویکتوریا(۲۰۰۶) کرکالدی،

اسکاتلند – ایستگاه قطار سریعالسیر ناپل(۲۰۰۶)،

ناپل، ایتالیا – ساختمان مرکزی بامو(۲۰۰۵)،

لایپزیگ، آلمان – ترن هوایی (۲۰۰۷)

اینسبروک، اتریش – مرکز علمی فائنو(۲۰۰۵)

(، وولفسبرگ، آلمان – مرکز هنرهای معاصر سینسینتی (۲۰۰۳)،

سینسینتی، اوهایو، آمریکا – سکوی پرش اسکی برگیسل(۲۰۰۲)،

اینسبروک، اتریش – ایستگاه آتشنشانی ویترا(۱۹۹۴)،

ویل ام راین، آلمان.

زاها حدید
زاها حدید
معجزه مرزهای معماری و شهرسازی

زاها حدید به عنوان معماری شناخته شده که مدام مرزهای معماری و شهرسازی را در می‌نوردید.